Sabtu, 11 Oktober 2014

Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan

ADA pandangan menyarankan agar Perdana Menteri tidak memegang jawatan Menteri Kewangan. Jawatan menteri kewangan seharusnya diberikan kepada calon lain. Perdana Menteri perlu menumpukan tugas sepenuhnya dan menyerahkan pada tokoh lain memikul soal ekonomi dan kewangan negara.

Sejak tahun 1976 lagi jawatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dipegang oleh dua tokoh berlainan. Tidak berlaku Perdana Menteri merangkap sebagai Menteri Kewangan - dua jawatan sekali gus.

Tengku Razaleigh Hamzah menjadi Menteri Kewangan dari tahun 1976 hingga 1984.

Tun Daim Zainuddin - 1985 - 1990

Datuk Seri Anwar Ibrahim - 1991 - 1998

Apabila Anwar dipecat daripada kerajaan pada 1998, di sini bermula lah titik permulaan jawatan Menteri Kewangan dipangku oleh Perdana Menteri. Dalam kes Anwar tersebut kemungkinan Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad merasakan tidak ada calon yang sesuai lalu beliau sendiri mengambil alih jawatan tersebut.

Namun Dr Mahathir hanya memegang jawatan tersebut hanya setahun dari 1998 hingga 1999 selepas itu melantik semula Tun Daim sebagai penggantinya dari 1991 hingga 2001.

Dan bila Tun Daim berundur dari kerajaan pada 2001, Dr Mahathir mengambil alih semula jawatan tersebut sehinggalah 2003.

Pada 2003 bila Dr Mahathir bersara dan berundur sebagai Perdana Menteri, penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi meneruskan amalan tersebut dengan menjadi Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan - walau pun beliau tidak mempunyai latar belakang sebagai tokoh kewangan dan ekonomi.

Tun Abdullah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 2008. Selepas itu bila Najib mengambil alih beliau meneruskan apa yang diamalkan Dr Mahathir dan Tun Abdullah.

Apa kelebihan dan kelemahannya bila Perdana Menteri merangkap sebagai Menteri Kewangan ? Atau sudah sampai masa kita kembalikan amalan sejak 38 tahun dahulu di mana Perdana Menteri dan Menteri Kewangan adalah dari dua tokoh yang berbeza ?


1 ulasan:

  1. akan jadi janggal apabila orang tak pakar dalam bidang ekonomi pegang jawatan itu..

    BalasPadam