Khamis, 9 Oktober 2014

Kes Rayuan Anwar Ibrahim

PADA 28 dan 29 Oktober ini Mahkamah Persekutuan akan bersidang mendengar rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersabit hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Rayuan di atas kesalahannya meliwat Saiful Bukhari Azlan pada 26 Jun 2008.

Ini adalah peringkat proses terakhir mengenai nasib masa depan Anwar. Apakah ia akan bebas dari hukuman atau sekali lagi bakal menghuni di penjara buat kali kedua ?

Sekiranya Anwar dibebaskan dari pertuduhan tersebut maka imej dan karier politiknya akan kembali pulih serta mencerahkan peluangnya memenuhi impian menjadi calon Perdana Menteri ke 7. Tetapi jika didapati bersalah dan dipenjarakan segala impian dan karier politiknya akan musnah dan lebur.

Anwar telah pun memulakan langkah preemtif dibeberapa negara luar terutamanya Australia untuk mendapat sokongan bersabit kesnya yang dianggap tidak mendapat pengadilan yang sewajarnya di negara ini. Jelas Anwar telah mengambil langkah-langkah politik bagi membela dirinya.

Sedangkan pada perbicaraan yang lalu di mahkamah rayuan, Anwar kelihatan tidak bersungguh-sungguh membela dan membersihkan dirinya dari tuduhan tersebut. Banyak persoalan tidak dijawab dan disanggah oleh barisan peguamnya mengenai fakta-fakta yang dibangkitkan pihak pendakwa.

                  - Anwar tidak membantah Saiful ada menghantar sampul kepadanya ditempat kejadian.
                  - Anwar tidak ada bukti yang dia tidak berada ditempat kejadian berlaku seperti yang
                   dituduh.
                  - Dia enggan disoal balas oleh pendakwa.
                  - Dia gagal memanggil 14 orang saksi alibi termasuk isterinya, Datuk Seri Dr Wan
                     Azizah.

Pada hal diperingkat permulaan kes tersebut Anwar telah menyatakan dia mempunyai 14 saksi termasuk isterinya bagi membuktikan di mana dia berada sewaktu kejadian itu berlaku. Tetapi bila kes itu berlangsung dia membatalkan hasratnya memanggil saksi-saksi tersebut termasuk isterinya.

Ini kemungkinan berlaku setelah pihak pendakwa mendedahkan bukti video dan CCTV menunjukkan Anwar berada ditempat kejadian berlaku.

Dan satu lagi dia enggan di soal balas oleh pendakwa. Dia hanya membaca kenyataan yang telah disediakan.

Secara keseluruhannya cara pembelaannya di mahkamah tidak menyakinkan. Dia tidak cuba menjelaskan secara terperinci dan jelas bahawa dia difitnah dan menjadi mangsa konspirasi pihak tertentu yang mahu menjatuhkannya.

Akhirnya, strategi pembelaannya di mahkamah adalah lemah sekali, tidak menyakinkan malah tidak menafikan dan membantah fakta-fakta yang dibangkitkan pihak pendakwa. Sepatutnya Anwar mengambil kesempatan di mahkamah untuk membersihkan dirinya dengan memberi kenyataan dan bersedia untuk di soal balas sebagai bukti dia tidak bersalah.

Apa strategi barisan peguambelanya pada 28 dan 29 Oktober ini ? Sekiranya mereka mengambil strategi yang sama ketika di mahkamah rayuan dahulu mereka akan menghadapi masalah besar. Sebaliknya mereka perlu menjawab banyak persoalan yang dibangkitkan dan lebih terbuka dan tidak rigid dalam mengemukakan pembelaan.
               
                 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan