Selasa, 19 Februari 2013

Anwar dalam berbagai wajah

DATUK Seri Anwar Ibrahim, calon Perdana Menteri ke 7 sudah diketahui umum mempunyai berbagai wajah dan imej dalam penampilannya sebagai seorang pemimpin. Semasa era ABIM dan menjadi Ketua Pemuda Umno serta Timbalan Presiden, dia membawa imej pemimpin Islamis.

Anwar...memukau hadirin
Anwar mampu bertazkirah di masjid dan membaca khutbah Jumaat. Dia boleh mengeluarkan ayat satu dua dalam penyampaiannya. Tetapi hakikatnya, Anwar bukan bertaraf ustaz, apatah lagi seorang ulamak. Ilmu agamanya adalah hasil dari pembacaan dan pergaulannya dengan harakah Islam dalam dan luar negeri.

Kini imej Islam itu sudah tiada pada dirinya setelah dipecat dari Umno dan kerajaan. Sebagai calon PM yang disokong kuat parti DAP, Anwar kini menampilkan diri sebagai pemimpin liberal dan pluralis. Imej sebagai pemimpin Islam haraki sudah hilang.

Dia sendiri sekarang sudah menganut politik ala machiavelli atau politik sekular - menyesuaikan diri dengan suasana bagi mencapai matlamat politik iaitu kuasa. Seperti kata Tun Dr. Mahathir, Anwar hanya fikir jawatan Perdana Menteri - yang lain dia tak kira dah !

Sikap dan kelakuannya kadang-kadang boleh membingungkan. Dia boleh menghadirkan diri dalam majlis ilmu bersama para tok guru dan alim ulama. Dan di waktu yang lain pula dia boleh dan tanpa rasa segan silu menari dan menyanyi di atas pentas hanya mahu menarik sokongan orang ramai.

Anwar bersama Al Gore
Kehebatan Anwar di atas pentas memang cukup hebat dan memukau. Dalam bab ini Dr. Mahathir dan Najib ketinggalan jauh dari apa yang mampu dilakukan Anwar. Perhatikan semasa dia berada dipentas, caranya memegang mikrofon sambil bergerak sekeliling setiap penjuru pentas sambil berlawak persis seperti seorang penghibur hebat.

Bagi Pengerusi DAP, Karpal Singh, hanya Anwar calon PM yang boleh diterima Pakatan Rakyat sekiranya Putrajaya dapat ditawan. Lain-lain calon tertolak termasuk Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Pendirian Karpal Singh ini memang ada kebenarannya. Setakat ini belum ada tokoh dalam pakatan yang mempunyai karismatik dan aura seperti Anwar.

Namun mereka yang berada di luar pakatan, apa yang menjadi penghalang besar untuk menerima Anwar sebagai pemimpin ialah imej dan skandal seksnya yang masih belum padam. Walau pun mahkamah membebaskannya ia seolah tidak ada penghujung dan muktamad.

Sudah ada cerita para pengikut akar umbi Pas tidak dapat menerima Anwar sebagai calon PM. Ini lantaran orang mulai sangsi dengan kisah peribadinya. Bagi sesetengah pula telah mula mempersoalkan siapa sebenarnya Anwar Ibrahim ? Dia seorang Islamis kah ? Atau nasionalis, liberalis atau pluralis ?

Yang paling penting jika dia jadi Perdana Menteri, dia bukan seorang pemimpin boneka atau alat kuasa asing yang sentiasa mencemburui Malaysia dan khasnya rantau ini; demi kepentingan politik kuasa besar barat dan zionis.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan