Selasa, 5 Februari 2013

Nasib melayu di Pulau Pinang

ORANG melayu di Pulau Pinang mesti bersatu dibelakang Umno dan Barisan Nasional (BN) dalam PRU 13 ini sekiranya mahu nasib mereka terus dibela dan tidak menjadi pelarian ke tanah besar akibat dasar kerajaan DAP, Lim Guan Eng yang merugikan mereka.

Lim Guan Eng
Kini sudah ramai orang melayu yang bersungut tentang polisi kerajaan negeri yang lebih menumpukan projek rumah kos tinggi yang mereka tidak mampu membelinya. Projek rumah kos rendah tidak menjadi keutamaan  pimpinan Ketua Menteri, Guan Eng.

Lain-lain projek kerajaan negeri semuanya bersifat kos tinggi seolah parti yang berkuasa di negeri itu, DAP sengaja mahu mengenepikan orang-orang melayu. DAP tahu kebanyakan orang melayu di negeri itu terdiri dari mereka yang berpendapatan rendah. Dengan itu pengusiran orang melayu dari Pulau Pinang ke negeri jiran seperti Kedah, Perlis dan lain-lain akan berlaku dengan otomatisnya.

Dasar dan polisi begini telah berjaya dilakukan di Singapura oleh Lee Kuan Yew. Sehingga bangsa melayu di republik itu semakin berpecah dan mengecil. DAP yang merupakan anak lahir dari PAP tentunya akan ikut jejak langkah Lee itu yang asalnya memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia. Dasar itu diteruskan oleh DAP hingga sekarang.

Jika DAP terus diberi peluang memerintah sepenggal lagi selepas PRU 13 ini nasib dan kedudukan orang melayu akan bertambah teruk. Orang melayu perlu sedar mereka tidak boleh mengharapkan Pas untuk membela nasib masa depan mereka. Pas tidak akan mampu, malah hanya akan menjadi alat DAP bagi meraih sokongan orang melayu di negeri itu.

Pas sendiri dalam Pakatan Rakyat sering mengalah dan bertolak ansur dengan DAP dalam banyak perkara termasuk isu-isu pokok yang menjadi keutamaan orang melayu dan agama Islam. Pengerusi DAP, Karpal Singh tidak pernah tunduk dengan Pas dan sentiasa tegas dalam memperjuangkan pendirian parti itu.

Sekiranya orang-orang melayu tidak mahu terus terpinggir tanpa pembelaan sewajarnya, mereka perlu bersatu dan menyokong Umno dan BN dalam pilihan raya umum ini. Hanya Umno berkemampuan memperjuangkan nasib masa depan mereka.

Tidak ada apa yang boleh Pas sumbangkan di Pulau Pinang melainkan memecahbelahkan bangsa melayu yang semakin mengecil itu.

Rakyat Pulau Pinang terutama orang melayu perlu membuat keputusan bijak dalam menentukan bakal kerajaan yang akan ditubuhkan kelak. Kalau tersalah pilih kali ini nasib orang melayu akan bertambah parah di bawah DAP untuk lima tahun lagi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan