Ahad, 10 Februari 2013

Husam tidak perlu campur tangan

NAIB Presiden Pas, Datuk Husam Musa telah menyarankan pada Umno agar memberi peluang kepada bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa bertanding di mana-mana kerusi yang dikira sesuai untuknya dalam PRU 13 ini.

Menurut Husam, Umno wajar memberi peluang pada Nasharudin bertanding atas tiket BN kerana bekas ahli Majlis Syura yang baru dipecat itu sering membelakangkan parti dan bekerja untuk kepentingan Umno.

Husam...tak usah sibuk
Nasharudin kini adalah wakil rakyat di kawasan Bachok.

Masalah Nasharudin bertanding atau tidak ia bukan masalah Umno. Dia masih ahli Pas. Dan dia berhasrat akan terus berjuang mengembalikan perjuangan Pas ke landasan sebenar walau pun sebagai ahli biasa.

Sehingga kini Pas belum memecat dia dari parti. Tetapi bagi Mursyidul Pas, Nik Aziz Nik Mat, setelah Nasharudin dipecat dari Majlis Syura, keahliannya gugur dengan sendirinya. Namun lain pula pandangan beberapa pemimpin lain seperti, Ketua Dewan Ulama, Harun Taib yang mengesahkan Nasharudin masih ahli Pas.

Husam sendiri dalam kenyataannya menggesa agar Nasharudin membuat rayuan di atas pemecatannya itu dari Majlis Syura. Dan ia bersyarat iaitu mesti hadir mesyuarat dan tidak bekerja untuk kepentingan Umno.

Dari segi lain pula Husam tidak perlu sibuk dan cuba campur tangan masalah dalaman Umno seperti menentukan calon dan sebagainya. Ini masalah Umno dan ia lebih tahu apa yang baik untuk parti itu. Dan Umno bukanlah parti yang ketandusan calon-calon yang berkualiti.

Dalam konteks Nasharudin, Umno sentiasa mengamalkan dasar terbuka menerima sesiapa sahaja yang ingin memberi kerjasama untuk kebaikan bangsa dan agama. Kalau Nasharudin sering kelihatan bersama Datuk Seri Najib Tun Razak, tidak bererti dia dengan mudah boleh jadi calon, apatahlagi dia masih ahli Pas.

Kepada Husam, tidak usahlah sibuk campur urusan Umno. Tumpu dan jagalah masalah dalaman Pas itu dulu. Apakah dia sudah yakin bahawa Kelantan akan terus kekal ditangan Pas ?

Dengan angin gelombang biru dan merah bertiup kencang dan sejarah keputusan pilihan raya 90an yang memisahkan hanya dua kerusi antara Pas dan BN - tidak mustahil simbol bulan akan gerhana kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan