Isnin, 12 Disember 2011

Tok Guru masih bersemangat

DATUK Nik Aziz Nik Mat telah menjadi wakil rakyat hampir 40 tahun dan sebagai Menteri Besar Kelantan pula sudah mencecah lebih 20 tahun. Tidak ada bayang yang beliau akan mengundurkan diri buat masa ini. Lebih-lebih lagi menjelang PRU 13 yang semakin hampir dan bakal menjadi medan penentu politik PAS dan UMNO sebagai wadah orang melayu dan Islam di negara ini.

PAS masih perlu khidmat dan penglibatannya dalam politik parti itu. Tanpa orang tua ini, PAS ibarat layang-layang putus tali. Lihat saja pengaruhnya sebagai Mursyidul Am, beliau boleh putuskan apa sahaja berkait dengan parti secara berani dan terus terang tanpa berselindung pada Presiden, Timbalan serta Naib-Naib Presiden parti.

Isu kerjasama dengan UMNO satu kenyataan jelas yang diusahakan oleh Hadi, Nasaruddin, Mustafa Ali dan Dr.Hasan dikecam keras oleh orang tua ini sehingga beliau memberi kata dua kepada mereka yang terlibat agar keluar parti.

Datuk Nik Aziz adalah orang yang telah berjaya menggagalkan kerjasama kedua parti ini yang disebut sebagai Kerajaan Perpaduan. Kini tiada lagi yang berani menimbulkan isu ini lagi. Kalau pun ada yang menyuarakannya semula, tentu akan dilibas oleh orang tua itu.

Nampaknya, Presiden parti pun terpaksa mengalah dan bertolak ansur dalam banyak hal. Sedangkan jawatan Presiden dipilih para ahli dan jawatan Mursyidul pula adalah dilantik.

Begitulah hebatnya Tok Guru Nik Aziz, walaupun agak uzur masih ingin terus bertanding dan tidak akan bersara sementara waktu ini. Dia masih bersemangat dan 'gedebe'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan