Sabtu, 17 Disember 2011

Putrajaya menjadi idaman

PUTRAJAYA akan menjadi idaman semua parti politik dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13 yang semakin hampir.

Nama asal kawasan Putrajaya ialah Perang Besar. Orang yang mengilhamkan dan mengasaskannya ialah Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Putrajaya adalah bandar pintar dan bersifat futuristik. Kini ia merupakan lambang kemegahan pusat pentadbiran negara yang dikagumi oleh negara-negara lain di dunia.

Semasa pembinaannya ia dikecam hebat oleh parti pembangkang sebagai satu projek pembaziran wang rakyat. Bekas Ketua Pembangkang dan Presiden PAS, Allahyarham Ustaz Fadzil Nor, pernah menyuarakan akan melelong Putrajaya sekiranya parti pembangkang dapat menguasai tampuk pemerintahan negara.

Tetapi kini setelah beliau kembali ke rahmatullah, para penggantinya menjadikan Putrajaya sebagai matlamat dan sasaran. Tidak ada lagi ungkapan agar Putrajaya yang dianggap satu projek membazir wang rakyat mahu dilelongkan.

Anwar Ibrahim juga tidak terkecuali kerana ia menganggap Mahathir membina Putrajaya untuk kepentingan bekas mentornya itu. Ternyata semua itu tidak benar kerana sesudah Putrajaya siap dibina
Mahathir telah mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri.

Kini Najib Razak telah berikrar akan mempertahankan Putrajaya sedaya upaya dari jatuh ke tangan pembangkang yang suatu masa mahu melelongnya !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan