Isnin, 26 Disember 2011

Antara Cik gu Pa dan Dr. Hasan

SETIAUSAHA AGUNG PAS, Datuk Mustafa Ali telah menuduh Datuk Dr. Hasan Ali telah masuk perangkap UMNO dalam isu melibatkan Dr. Hasan dan parti.

Dr. Hasan telah mengkritik parti PAS yang diwakilinya secara terbuka dan menganggap parti tersebut telah tergelincir dari landasan perjuangannya yang sebenar.

Sedangkan keduanya adalah antara pemimpin PAS yang dikaitkan dengan usaha bekerjasama dengan UMNO tidak berapa lama dulu. Mereka berdua juga menjadi sasaran kecaman dari Mursyidul Am, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, dalam isu yang dikatakan kerajaan perpaduan.

Dengan nada yang lebih keras, Tok Guru Nik Aziz telah memberi kata dua kepada mereka yang terlibat untuk bekerjasama dengan UMNO agar keluar parti.

Kini mereka berdua saling membuat kenyataan balas. Dr. Hasan menuduh Mustafa Ali terlibat dalam usaha bekerjasama dengan UMNO. Mustafa pula menganggap Dr. Hasan telah masuk perangkap UMNO dengan sikapnya mengkritik parti secara terbuka dan menggunakan media perdana.

Kedua tokoh ini mempunyai latarbelakang yang berbeza. Dr. Hasan ialah seorang kelulusan tinggi dan bertaraf ulamak. Mustafa Ali pula adalah orang lama dalam PAS sejak zaman Datuk Asri Muda lagi. Pernah menjadi Timbalan Menteri dalam kabinet pusat.

Dalam perkembangan terbaru Mustafa Ali telah menyatakan beliau akan berdiam diri dan tidak akan lagi menjawab segala kenyataan Dr. Hasan bersabit dengan parti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan