Selasa, 19 April 2011

Timbalan Perdana Menteri yang tidak akan jadi Perdana Menteri

Tun Musa Hitam semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri (TPM) pernah  mengeluarkan kenyataan bahawa beliau akan menjadi TPM yang pertama tidak akan jadi Perdana Menteri (PM). Kenyataannya itu telah mengembarkan seluruh negara.

Desas-desus masa itu bahawa perhubungan beliau dengan bosnya Dr.Mahathir retak bertiup kencang. Pada mulanya mereka berdua menafikannya. Akhirnya kerajaan yang dikenal sebagai 2M itu bercerai.
Tan Sri Muhyiddin Yassin

Rupa-rupanya Tun Musa Hitam sudah dapat menghidu cara politik Dr.Mahathir membuatnya merasakan masa depan politiknya agak malap sekiranya Dr. Mahathir masih menjadi PM. Beliau meletakkan jawatan TPM.

Betullah seperti yang beliau kata beliau tidak akan jadi PM. Selepas beliau Tun Ghaffar Baba menjadi TPM yang baru pula. Dan semasa Tun Ghaffar jadi TPM seolah-olah badi yang menimpa Tun Musa berjangkit pula  pada Tun Ghaffar.

Ternyata Tun Ghaffar mengikut jejak langkah Tun Musa menjadi TPM yang tidak akan jadi PM.

Maka datang pula Datuk Seri Anwar Ibrahim. Seluruh pengkaji ilmu sains politik meramalkan yang Anwar Ibrahim adalah pengganti Dr. Mahathir.

Entah apa silapnya Datuk Seri Anwar Ibrahim pun terpelanting macam kena tiupan angin  puting beliung. Tidak sangka Anwar juga mengikut jejak langkah Tun Musa dan Tun Ghaffar menjadi TPM yang tidak mungkin jadi PM.

Sampai pula giliran Pak Lah. Nasib dan rezekinya baik beliau tidak terkena badi yang menimpa tiga TPM yang terdahulu. Jadilah dia PM sementara waktu.

Namun sejarah akan tercatat bahawa beliau adalah satu-satunya PM paling lemah dan lembut. Lambat buat sesuatu keputusasn dan "undecided". Usianya sebagai PM tidak sampai dua penggal - beliau dipaksa letak jawatan.

Maka giliran Datuk Seri Najib pula memikul segala yang ditinggalkan oleh Pak Lah.

Tumpuan sekarang lebih kepada TPM yang baru Tan Sri Muhyiddin Yassin. Apakah Muhyiddin akan ikut jejak Pak Lah dan Najib menjadi PM atau beliau akan menerima nasib seperti Musa, Ghaffar dan Anwar?

Menurut pengkaji sains politik dan segala profesornya, Tan Sri Muhyiddin Yassin bakal menjadi TPM yang tidak akan jadi PM.!!!



.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan