Khamis, 21 April 2011

Antara Mourinho dan Guardiola

Inilah dua figur yang cukup menarik dalam dunia bolasepak antarabangsa. Dua personaliti yang menjadi buruan para peminat sukan, para wartawan dan kelab-kelab dunia.

Jose Mourinho dan Pep Guardiola kini bersaing untuk bertahkta di La Liga dan akan bertembung dalam perlawanan separuh akhir Piala Juara-Juara beberapa hari lagi.


Barcelona yang di pimpin Guardiola telah menjadi juara La Liga selama tiga tahun berturut-turut. Tapi tewas pada Inter Millan yang diterajui Mourinho dalam perlawanan akhir Piala Juara-Juara tahun lepas.

Kini Mourinho menerajui Real Madrid. Mampukah Mourinho mengatasi Guardiola sekali lagi ? Dua pertemuan terdahulu lebih memihak pada Guardiola. Barca menewaskan Real 5-0 dan seri 1-1 baru-baru ini.

Barcelona lebih gemar bermain secara pantas dan suka menyerang ibarat seekor singa mahu menerkam mangsanya. Bila mereka menyerang, ianya bertali arus tanpa henti. Real di bawah Mourinho lebih banyak bertahan dan bertindak "counter attack' sekali sekala.

Tapi sayang kali ini mereka akan buat perhitungan di separuh akhir Piala Juara-Juara. Salah satu akan tersingkir.

Biar apapun keputusannya , tidak ada pengurus yang mampu menyamai rekod yang di capai oleh Mourinho. Bayangkan semasa di Porto FC beliau telah berjaya membawa kelab itu menjadi juara di Eropah. Bila dia berpindah ke Inter Milan dia berjaya mengulangi kejayaan tersebut dalam dua pasukan yang berbeza.

Semasa di Stamfford Bridge walaupun beliau tidak berjaya membawa Chelsea menjadi juara Piala Eropah, beliau telah memenangi beberapa kali kejuaraan Liga EPL  di sana.

Kini beliau ingin mencatat sejarah dengan membawa Real Madrid menjuarai Piala Juara-Juara atau Eropah pula. Dapatkah sejarah baru diciptakan? Hanya Pep Guardiola mampu menghalangnya.

Walau apapun Jose Mourinho telah membuktikan bahawa beliau memang "The Special One' gelaran yang diberikannya sendiri dengan berjaya menjadi jurulatih terbaik FIFA baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan