Selasa, 19 April 2011

Pilihanraya Umum ke 13 Tahun Ini ?

BN terus mengekalkan kuasa di Sarawak dengan majoriti dua pertiga. Tidak ada parti di dunia yang tidak perlu pada kemenangan dua pertiga tersebut. Kemenangan dengan majoriti mudah atau slim majoriti sudah tentu menyukarkan parti memerintah dalam mentadbirkan kerajaannya.

Sekiranya sesebuah kerajaan itu hanya mempunyai kelebihan beberapa kerusi, maka kerajaan tersebut tidak boleh buat kerja lain kerana terpaksa menjaga takut ada ahli-ahlinya yang melompat ke parti lawan. Kerajaan yang ada pun mudah tumbang.

BN di Sarawak sudah pun keluar dari zon bahaya tersebut. Perdana Menteri tentu gembira. Apakah dengan kemenangan ini akan memberi petunjuk yang pilihanraya umum ke 13 akan diadakan secepat mungkin.

Kalau dikira dari segi momentumnya ia harus dipercepatkan. Sekiranya ditangguhkan lagi ianya boleh memberi kesan pada BN. Masa berjalan dan banyak isu-isu baru yang timbul yang mungkin tidak memberi keuntungan pada parti dan negara.

Cuma masalah BN sekarang ialah pengundi Cina. Keputusan pilihanraya Sarawak menunjukkan BN gagal memikat sebahagian besar undi kaum tersebut. Jika diteliti pada 16 pilihanraya kecil yang lalu, pengundi Cina tidak memihak pada BN.

Pembangkang terutama DAP telah berjaya menarik undi kaum tersebut. Pilihanraya umum ke 13 jika ditangguh boleh menyulitkan keadaan. Tetapi sekiranya dipercepatkan BN tidak sempat untuk memperbaiki atau menarik undi kaum Cina yang kelihatan begitu cenderung ke arah pembangkang.

Apakah pilihan Datuk Seri Najib ? Barangkali kita perlu menunggu "ilham"nya datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan