Selasa, 19 April 2011

Hari paling bahagia

Sebelum saya ke Indonesia untuk sambung belajar, saya telah banyak menghantar tulisan saya ke akhbar-akhbar tempatan. Tapi tidak ada satupun yang tersiar. Saya begitu bersemangat dan bercita-cita agar suatu hari tulisan saya akan tersiar dengan byline nama saya.

Kadangkala ada juga perasaan putus asa kerana banyak tulisan saya telah dibakulsampahkan . Namun saya ingat pesanan para penulis yang terkenal agar tidak patah semangat  dan terus menulis.

Minat mengikuti perkembangan politik tanahair memberi kelebihan pada  masa itu. Oleh kerana pada fikiran saya sudah tentu akhbar-akhbar di sana sentiasa mengalu-alukan berita atau analisis poltik di  Malaysia.

Kebetulan masa itu politik di Malaysia  sedang hangat dengan perebutan kerusi Timbalan Presiden UMNO antara Tun Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah. Saya pun apa lagi ambil kesempatan mengulas perkembangan itu dengan gaya tersendiri.

Saya tulis rencana politik itu dalam 20 paragraf dengan  mesintaip buruk  dan menyerahkan tulisan tersebut byhand kepada editor akhbar WASPADA yang merupakan harian utama di  Medan.

Tidak sampai tiga hari tulisan itu tersiar . Saya terkejut dan gembira.Tidak  dapat nak bayangkan kegembiraan saat itu. Semua para pelajar di sana mengucapkan tahniah  pada  saya. Dan lain menjadi sejarah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan