Sabtu, 6 Ogos 2016

1MDB : Tindakan Kerajaan Tidak Telus

PERDANA MENTERI (PM) Najib Razak menjelaskan tindakan sivil Jabatan Kehakiman Amerika (DOJ) untuk merampas asset berjumlah US $ 1 billion tiada kaitan dengan kerajaan Malaysia, syarikat 1MDB dan dirinya secara peribadi. Najib menjelaskannya dalam satu wawancara dengan Metro TV Indonesia.

Tindakan DOJ itu katanya hanya melibatkan beberapa individu seperti Jho Low, anak tirinya, Riza Aziz serta dua warga Arab, Husseiny dan Al Qubaisy.


Para menteri kabinet dan pemimpin Majlis Tertinggi Umno juga tidak dapat memastikan siapakah Malaysia Official 1 (MO1) yang disebut sebanyak 36 kali dalam kenyataan DOJ itu yang dikatakan menerima wang dan terlibat dalam aktiviti pengubahan wang haram.

Apa yang menariknya dalam kenyataan DOJ itu ada menyebut perihal MO1 yang mempunyai pertalian dengan Riza Aziz. Siapa lagi yang mempunyai pertalian dengan Riza selain tiga nama yang disebut itu ?

Semua kenyataan ini tidak jelas dan berbelit-belit serta banyak percanggahan.

Sekiranya kerajaan mahukan ketelusan dan menjernihkan suasana yang serabut ini adalah baik kerajaan bertindak dengan membenarkan laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB dibaca umum.

Bukan lagi laporan itu diletakkan dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Itu saja cara yang mampu membuktikan tiada apa perkara yang ingin disembunyikan kerajaan. Bahkan seluruh rakyat dapat mengetahui apa sebenarnya yang berlaku dalam 1MDB.

Ini juga akan melenyapkan segala persepsi dan berita palsu kononnya ada pihak mahu menjatuhkan kerajaan pimpinan Najib.

Najib tetap konsisten dia tidak bersalah dalam skandal 1MDB. Tetapi dalam masa yang sama banyak persoalan 1MDB tidak jelas dan lebih banyak menimbulkan persoalan. Namun kerajaan kelihatan ingin menyembunyikan sesuatu.

Adalah lebih baik kerajaan bersikap terbuka isu ini dan tidak melengah-lengahkan penyelesaiannya supaya tidak timbul banyak lagi spekulasi dan persepsi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan