Ahad, 7 Ogos 2016

Antara Lim Guan Eng Dan Jho Low

LIM GUAN ENG percaya dia akan masuk penjara kerana kes rasuah yang dihadapinya. Kes itu adalah tuduhan dia membeli rumah banglonya dengan harga dibawah pasaran sebenar dan cubaannya mengubah status tanah pertanian di Pulau Pinang.

Kes Guan Eng boleh dikatakan menyerupai kes yang dihadapi bekas MB Selangor Khir Toyo. Ia bersabit dengan tindakan atau kuasa yang ada padanya sebagai Ketua Menteri dalam menjalankan tugasnya.

Apakah Guan Eng bersalah atau tidak ia bergantung pada mahkamah dalam perbicaraan kelak.

Kes Guan Eng adalah melibatkan jumlah wang RM2.8 juta !

Jho Low

Ironinya kita kini sedang berhadapan dengan skandal terbesar negara sebanyak RM2.6 Billion ! Peliknya sehingga sekarang tiada seorang pun dihadapkan ke mahkamah.

Nasib Guan Eng tidak sebaik nasib seorang billionair muda yang juga berasal dari Pulau Pinang. Dia adalah Low Taek Jho atau Jho Low. Usia masih dalam 30an. Tetapi amat kencang dalam dunia korporat antarabangsa.

Bila sebut skandal 2.6 billion ini nama Jho Low tidak boleh dipisahkan. Semua tahu dan dunia tahu penglibatan Jho Low dalam skandal pengubahan wang haram itu.

Namun Guan Eng bukan Jho Low. Sehingga kini Jho Low kelihatan kebal dan tidak boleh disentuh.

Sekiranya Guan Eng mencabar atau menghina ketuanan melayu dan sebagainya ia tidak perlu tunggu lama bagi pemuda Umno atau kumpulan Baju Merah berdemo dan membakar patung Guan Eng sama ada dirumahnya atau di depan pejabat parti DAP sebagai tindakan protes.

Lim Guan Eng

Tetapi senario ini tidak berlaku pada Jho Low. Tiada protes atau demo terhadapnya yang jelas terlibat dalam skandal yang telah memalukan dan mencemar bukan saja nama Umno tetapi juga nama negara dan khasnya Perdana Menteri.

Setakat ini tiada tindakan terhadap Jho Low. Hanya kenyataan daripada DOJ atau Jabatan Keadilan Amerika yang menyebut namanya dalam skandal money laundering itu. Selepas kenyataan DOJ itu, Jho Low masih bebas dan membisu seribu bahasa.

Tiada kenyataan bela diri atas segala tuduhan DOJ atau mengambil tindakan membersih namanya.

Ya, Guan Eng kamu akan ke penjara kerana RM2.8 juta.

Namun Jho Low yang telah melesapkan berbilion-billion masih bebas seperti God Father !

Kerana yang membezakan kamu berdua adalah UMNO Putra !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan