Ahad, 21 Ogos 2016

Antara Najib Dan Mahathir Siapa Tidak Bermaruah ?

SUDAH acap kali Perdana Menteri Najib Razak dalam ucapannya bercakap soal maruah. Antaranya, dia membidas Dr Mahathir sebagai tidak bermaruah kerana bersekongkol dengan parti pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan pimpinannya.

Najib juga mempersoal penubuhan parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang dipimpin oleh Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir. Najib juga menganggap mereka semua tidak ada maruah dan prinsip kerana menentang Umno yang dianggap sebagai parti keramat orang melayu.

Najib berhujah lagi bahawa dalam Umno perbezaan pendapat adalah perkara biasa dan setiap masalah perlu diselesaikan melalui proses dalaman parti.

Dr Mahathir

Namun segala alasan Najib itu tidak relevan dan menepati punca masalah dalam parti Umno sekarang. Kerana isu sekarang bukan soal perbezaan pendapat atau soal maruah iaitu dalam konteks Najib; bekas para pimpinan Umno sanggup bekerjasama dengan pembangkang terutama parti DAP.

Persoalan sekarang adalah masalah "maruah" yang Najib bangkitkan. Maruah apa yang dimaksudkan itu ?  Siapa sebenarnya yang tidak bermaruah ?

Apakah isu 1MDB dan duit derma RM2.6 billion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya itu tidak berkait soal maruah ?

Duit SRC International sebanyak RM42 juta yang dimasukkan ke dalam akaunnya dan dibelanjakannya melalui kad kredit - tetapi Najib mengakui tidak tahu menahu dari mana datangnya wang tersebut ?

Penglibatan anak tirinya, Riza Aziz dalam skandal 1MDB dan bersabit pembikinan filem unsur lucah di hollywood. Begitu juga apakah hubungannya dengan ahli perniagaan Jho Low yang dikira sebagai orang yang cukup berpengaruh dalam skandal 1MDB itu ?

Bagaimana dengan cerita bekas CEO Sharol Halmi yang didapati "cuai" dalam pengurusan 1MDB yang mengakibatkan syarikat itu bermasalah ? Laporan PAC sendiri mencadangkan agar siasatan dan tindakan diambil terhadap Sharol.

Sehingga sekarang tiada apa-apa tindakan terhadap Shahrol, malah dia masih berkhidmat di Putrajaya dibawah jabatan Perdana Menteri.


Dan negara kita dibawah Najib sudah tersohor di dunia antarabangsa kerana isu 1MDB. Paling memalukan negara adalah antara paling korup di dunia disamping Brazil.

Najib bercakap soal maruah. Dia menuduh Dr Mahathir sebagai tidak ada maruah dan prinsip.

Ini nak tanya siapa pula Malaysia Official 1 (MO1) yang disebut DOJ (Jabatan Keadilan Amerika) sebanyak 36 kali sebagai orang yang mempunyai kaitan dalam isu wang yang dicuri dari 1MDB.

Tetapi DOJ ada menyebut bahawa Riza Aziz ada hubungan atau kaitan dengan MO1.

Siapa tidak ada maruah ? Siapa tidak bermaruah ?

Menteri Abdul Rahman Dahlan pernah berkata mereka yang bodoh sahaja tidak kenal siapa itu MO1 !

Memang tidak ada yang pelik dengan kenyataan para menteri kabinet Najib akhir-akhir ini. Semua kenyataan mereka lebih bersifat para badut dan persis pak lawak dalam usaha mempertahankan Najib.

Termasuklah seorang badut yang mengatakan MO1 itu adalah Agong !






Tiada ulasan:

Catat Ulasan