Khamis, 18 Ogos 2016

Antara Najib Razak Dan Jho Low

SOALAN Lim Kit Siang pada Najib Razak ; siapa peralatkan siapa antara Najib dan Jho Low dalam skandal 1MDB yang dikira seperti bom atom di negara ini dan dunia ? Najib diperalatkan atau sebaliknya ?

Apa yang nyata 1MDB adalah ilham Najib dan dia berkuasa penuh sebagai Menteri Kewangan dan Penasihat Lembaga Pengarahnya. Segala yang berlaku dalam syarikat itu adalah dalam pengetahuannya.

Jho Low

Jho Low pula tidak boleh dipisahkan dengan apa yang berlaku dalam 1MDB. Dia seperti watak penting dan utama. Semua laporan yang diterbitkan melibatkan Jho Low amat sukar dinafikan sebegitu mudah. Dia sendiri membisu tidak mempertahankan dirinya ke atas segala tuduhan.

Najib sendiri tidak menjelaskan setakat mana hubungannya dengan Jho Low.

Lebih menimbulkan syak lagi adalah perihal Jho Low seperti begitu kebal dari disentuh pihak berkuasa seperti polis, SPRM dan PAC dalam siasatan mereka.

Apakah dengan penahanan Jho Low akan membuka banyak lagi rahsia yang tersembunyi dalam skandal money laundering negara dan antarabangsa ?

Apakah Najib sendiri menyedari kelemahan dan kesilapannya dalam isu 1MDB ? Dan dia tidak banyak pilihan melainkan berusaha menutupkan segera isu ini yang kelihatannya semakin hari semakin terdedah.

Jika benar antara Najib dan Jho Low saling memperguna dan memperalatkan diri masing- masing untuk kepentingan tertentu sudah pasti ianya satu ancaman pada negara.

Najib sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno perlu selesaikan isu 1MDB secara menyeluruh dan memberi kesan. Bukan lagi bermain dipinggiran seolah ingin menutup dan menyembunyikan kisah sebenar 1MDB yang telah menjadikan Malaysia begitu tersohor di dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan