Rabu, 22 Jun 2016

Good Star Limited Milik Jho Low

BARISAN NASIONAL (BN) menang di kedua PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar telah mengejutkan semua pihak. Perdana Menteri Najib Razak sendiri terkejut dengan keputusan tersebut. Calon BN di Sungai Besar, YB Budiman juga tidak menyangka dia akan menang jumlah undi yang begitu selesa.

Ini kerana pihak kerajaan dari awal lagi sebelum pengundian menganggap kedua calon BN turun sebagai "underdog" walaupun mereka bertanding mempertahankan kerusi di kedua kawasan tersebut.

BN juga menghadapi serangan bertalu-talu daripada pihak pembangkang terutama dalam isu rasuah. Ramai meramalkan sama ada BN menang tipis atau kalah tipis.

Tetapi akhirnya keputusan di luar dugaan semua pihak termasuk kerajaan sendiri. BN menang dengan majoriti lebih besar berbanding pada PRU 13 dahulu.

Ada pendapat mengatakan para pengundi kedua kawasan tersebut lebih mudah tertarik dengan isu dan janji-janji pembangunan dari isu 1MDB, rasuah dan sebagainya. Malah ada yang mengira para pengundi tidak memahami dan ambil pusing isu berkaitan 1MDB.

Apatah lagi media perdana seperti RTM, TV3, Utusan, Berita Harian dan lain-lain tidak memberikan liputan sepenuhnya isu 1MDB.

Sebaliknya, butiran laporan skandal 1MDB lebih banyak dan meluas dilaporkan media antarabangsa di dalam bahasa Inggeris. Ertinya, laporan-laporan terperinci berkaitan skandal 1MDB adalah dalam bahasa Inggeris.

Yang pastinya sebahagian besar para pengundi di Sungai Besar dan Kuala Kangsar lebih-lebih lagi orang melayu tidak membaca dan memahaminya. Jadi isu penyelewengan dalam 1MDB tidak melekat dalam fikiran mereka.

Sebelum ini Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report banyak mendedahkan butiran penyelewengan dalam pengurusan dana 1MDB. Dan banyak laporan mereka didapati benar bila beberapa kes mahkamah berlangsung di Singapura dan beberapa buah negara lain yang ada kaitan dengan 1MDB.

Jho Low sedang berpoya


Berita terbaru pula dari sumber Reuters melaporkan ada bukti mengesahkan syarikat Good Star Limited adalah kepunyaan Jho Low. Good Star dilaporkan menerima wang sebanyak US $1.03 billion dari 1MDB.

Sedangkan wang tersebut bukan milik Good Star tetapi hak milik PetroSaudi. Dan Good Star bukan syarikat subsidiary PetroSaudi. Sehingga kini semua pihak termasuk Jho Low, PetroSaudi dan 1MDB enggan memberikan sebarang reaksi.

Bank Negara sendiri ada mengesahkan bahawa Good Star adalah milik Jho Low. Dan surat Bank Negera itu telah diklasifasikan sebagai Rahsia Rasmi atau OSA.

Kerajaan mungkin belum lagi habis bergembira dengan kemenangan cemerlang di Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Rakyat di kedua kawasan tersebut telah membuat keputusan berdasarkan pengetahuan terhad mereka dalam isu tersebut.

Atau mungkin mereka lebih tertarik dengan isu ketuanan melayu dan isu agama yang dimainkan yang lebih menyentuh perasaan mereka.

Namun isu Jho Low dan 1MDB tidak mudah padam kerana bukti terlalu jelas dan terang. Begitu pun perlu diakui setakat ini tidak dilaporkan bahawa Najib terlibat secara langsung.

Bagaimanapun, Jho Low yang tidak dapat dikesan di mana dia berada perlu dibawa kembali ke tanah air bagi membantu siasatan kes besar ini yang telah mencemar imej Perdana Menteri  dan negara.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan