Jumaat, 10 Jun 2016

Pengundi Cina Tidak Bodoh



INI adalah salah satu papan iklan yang dipasang sekitar Sungai Besar dalam PRK 18 Jun ini. Khabarnya, parti DAP yang memasangnya bagi memperingati para pengundi Cina akan kenyataan yang pernah dibuat oleh Jamal Yunus, Ketua Bahagian Umno Sungai Besar.

DAP berkempen menarik para pengundi Cina agar mengundi untuk calon parti Amanah.

Namun papan iklan itu telah diarahkan pihak polis untuk diturunkan kerana dianggap berbau perkauman.

Masalahnya orang yang mengeluarkan kenyataan perkauman itu beberapa bulan dahulu tidak menafikan kebenaran kenyataan dipapan iklan tersebut.

Paling auta dia cuba berdalih kononnya kenyataannya itu telah disalahtafsirkan.

Inilah perangai buruk setengah pemimpin Umno yang sering bercakap bernada perkauman. Kerana ingin menjadi juara dan popular dikalangan ahli mereka sanggup bercakap apa sahaja tanpa berfikir panjang.

Masa bukan dalam demam pilihan raya mereka menghentam kaum Cina dengan berbagai gelaran dan tuduhan. Tetapi bila sampai saat pilihan raya mereka mengemis dan seperti orang meminta sedekah pada kaum Cina agar mengundi mereka. Bodoh !

Orang Cina bukan pengundi yang bodoh. Mereka tidak mudah lupa apa yang dilemparkan pada mereka. Kaum Cina walau pun mewakili lebih 20% penduduk negara ini namun undi mereka dapat menentukan faktor kemenangan sesebuah parti.

Bukti PRU 12 dan PRU 13 kerajaan BN hilang majoriti dua pertiga kerana tidak mendapat sokongan dari para pengundi Cina.

Begitu juga pada zaman Dr Mahathir ketika berhadapan krisis pemecatan Anwar Ibrahim dari kerajaan, para pengundi Cina lah yang memberi kemenangan dua pertiga kepada kerajaan.

So, pada para pemimpin Umno yang rasis - dont play play !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan