Isnin, 20 Jun 2016

Kes Saman 26 Billion 1MDB Di Mahkamah Timbang Tara

RAKYAT di Sg Besar dan Kuala Kangsar telah membuat keputusan dengan memberi kemenangan pada calon Umno dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) 18 Jun lalu.

Calon Umno bukan sahaja menang tetapi jumlah majoriti telah bertambah dari PRU 13 lalu.

Sebagai pengamal sistem demokrasi keputusan ini perlu dihormati dan diterima semua pihak dan lapisan masyarakat. Penduduk kedua kawasan tersebut telah pun bersuara.

Tetapi jangan lupa laporan mutakhir berkenaan dengan tindakan IPIC menyaman 1MDB dan Kementerian Kewangan sebanyak RM 26 billion di Mahkamah Timbang Tara di London dalam masa terdekat ini.


IPIC mengambil tindakan undang-undang akibat kegagalan 1MDB membayar sejumlah wang hasil jaminan bond yang diberikan sejumlah 3.25 juta US Dollar.

1MDB mengakui telah pun membuat bayaran pada IPIC. Namun IPIC telah menafikan ada menerima sebarang pembayaran wang daripada 1MDB. Inilah punca masalah; 1MDB kata dah bayar. Tetapi IPIC kata belum bayar lagi !

Dari laporan-laporan yang telah diterbitkan dan tersiar seluruh dunia, pembayaran 1MDB pada IPIC telah dibuat namun wang tersebut telah disalurkan ke dalam akaun yang tidak mempunyai kaitan dengan IPIC. Ertinya, sejumlah wang telah disalurkan ke dalam akaun palsu oleh mereka yang bertaraf penyamun !

Inilah masalah 1MDB yang diakui sendiri oleh PAC dalam laporannya tentang kelemahan dalam pengurusan kewangannya. Dan PAC telah mencadangkan agar kerajaan mengambil tindakan terhadap pihak pengurusan syarikat pelaburan strategik kerajaan itu.

Tetapi sehingga kini tidak ada apa-apa tindakan dari kerajaan terhadap mereka yang terlibat.

RM 26 billion bukan sedikit. Tidak pasti rakyat di Sungai Besar dan Kuala Kangsar faham dan mengerti isu ini yang boleh menjejaskan kedudukan kewangan negara.

Dalam ceramah kempen PRK baru-baru ini ada seorang penceramah menerangkan betapa besarnya jumlah RM 2.6 billion, jika dibelanja RM 5,000 sehari ia mampu dihabiskan selama 1,400 tahun !! Itu 2.6 billion. Sedangkan kes IPIC adalah 26 billion. Bezanya hanya satu titik.

Sekiranya 1MDB dan Kementerian Kewangan menang dalam kes tuntutan ini, maka Najib boleh terus nyenyak tidur sebelum menghadapi PRU 14.

Namun sekiranya kalah siapa yang akan bayar dan memikul 26 billion itu ?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan