Sabtu, 16 Julai 2016

Kes 1MDB: Pencuri & Penyamun Belum Lagi DiTahan Polis

PERDANA MENTERI (PM) Najib Tun Razak tidak mempunyai banyak pilihan melainkan hanya meletakkan jawatan dan berundur dari jawatan PM dan Presiden Umno. Ia tidak perlu tunggu pilihan raya umum bagi menentukan kedudukannya.

Banyak perkembangan yang berlaku dalam negara mutakhir ini menunjukkan gambaran beliau tidak mungkin dan tidak mampu lagi meneruskan tugasnya sebagai pemimpin nombor satu negara.

Isu terbesar dan paling utama adalah skandal penyelewengan syarikat pelaburan strategik negara 1MDB yang berada dibawah kawalannya dan beliau sebagai pengasasnya menghadapi krisis hutang dan penipuan secara terangan.


Skandal 1MDB melibatkan berbillion ringgit bersabit dengan pengubahan wang haram dan penipuan individu tertentu yang telah diketahui umum malah seluruh dunia. Segala butiran penyelewengan berbillion ringgit sudah dapat dibaca umum dan sukar disekat terutama dalam dunia internet.

Jawaban dan alasan kerajaan pimpinan Najib terhadap semua laporan tersebut sebagai fitnah bagi menjatuhkan kerajaan yang sah dipilih rakyat tidak mencukupi dan tidak memuaskan. Malah segala jawaban tidak pun mampu merungkai segala persoalan malah menambahkan lagi keyakinan umum terhadap penyelewengan yang berlaku.

Yang paling ketara kerajaan tidak menunjukkan sikap telus dalam menangani isu 1MDB. Ia seperti ingin menyembunyikan sesuatu pada pengetahuan umum. Bukti laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB telah dikategorikan dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Bukan sahaja rakyat disekat membaca laporan tersebut malah semua wakil rakyat tidak dibenarkan memilikinya.

Kenapa kerajaan ingin merahsiakan segala pendedahan Ketua Audit Negara tentang penyelewengan dan salah laku mereka yang terlibat dalam pengurusan 1MDB ?

Apa yang paling trajis dalam kes ini sehingga kini ialah tidak seorang pun mereka yang didedahkan sebagai bertanggungjawab dan bersubahat menipu dan menyamun berbillion ringgit dibawa ke muka pengadilan atau ditahan polis.

Malah paling menakjubkan adalah individu tertentu masih lagi bertugas di Putrajaya dan dibawah Jabatan Perdana Menteri !!

Individu korporat yang bersubahat dan merancang segala penipuan ini juga masih bebas berada di luar negara dan seolah tidak boleh disentuh.

Dari segi logiknya, apakah laporan yang telah di OSA kan itu sekiranya didedahkan pada umum akan membuat ramai individu tertentu akan dihantar ke penjara ? Juga pada mereka yang cuba bersubahat dan mahu menutup kes ini dibawah carpet ?

Khabarnya, sudah ada yang tidak nyenyak tidur dan terpaksa menelan pil ?

PM Najib perlu melakukan sesuatu bagi menyelesaikan secara muktamad isu 1MDB. Bukan memberi berbagai alasan remeh dan cuba menutup isu pokok yang sebenarnya.

Kemenangan BN di Sarawak dan dua PRK di Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang lalu terbukti bukan jaminan beliau boleh berasa selesa. Isu 1MDB akan terus timbul dari masa ke semasa sehingga lah semua penyamun dan penipu dibawa ke muka pengadilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan