Rabu, 8 Jun 2016

Hudud Mainan Politik Umno - PAS



ISU hudud adalah isu yang dimainkan parti PAS sejak 26 tahun dahulu ketika berjaya menguasai negeri Kelantan.

Sejak tahun 1990 hingga sekarang isu hudud hanya menjadi mainan politik bagi menarik minat para pengundi. Hingga kini hudud yang dibawa parti PAS hanyalah sebuah deraf kertas yang tidak sempurna.

Persoalannya; apakah hudud ini adalah hudud berdasarkan Al Quran atau hanya hudud parti PAS yang berdasarkan tafsiran manusia ? Ertinya ia hanya tafsiran para pemimpin ulama dalam parti itu.

Isu hudud seperti biasa akan datang dan pergi. Timbul dan tenggelam. Ia akan semakin memuncak terutamanya musim kempen pilihan raya.

Umno yang jelas terang tidak menyokong hudud PAS sebelum ini telah pun mengubah pendirian. Umno kelihatan memberi dorongan dan laluan pada PAS, bila menteri Azalina Othman mengesahkan bahawa Perdana Menteri Najib Razak dan Timbalannya Zahid Hamidi, memberi lampu hijau kepada Hadi Awang membawa usul RUU mengenai hudud di parlimen baru-baru ini.

Tetapi anehnya RUU itu tidak pun dibahaskan dan ditangguh sehingga Oktober depan !

Semua ini menimbulkan tanda tanya kejujuran Umno dan PAS dalam isu hudud. Najib kata usul yang dibawa Hadi tiada kaitan dengan hudud. Ia hanya bertujuan mempertingkatkan kuasa mahkamah syariah.

Tetapi bagi para pemimpin PAS pula usul tersebut adalah langkah awal perlaksanaan hudud terutamanya di negeri Kelantan.

Hudud akan terus menjadi mainan politik Umno dan PAS bagi mendapat sokongan rakyat. Pada Oktober ini bila sesi parlimen bersambung; apakah Umno akan memberi sokongan pada PAS dalam isu hudud ?

Para pemimpin kerabat BN di Sabah dan Sarawak yang merupakan kotak fixed deposit terhadap pimpinan Najib telah pun memberi amaran pada Umno tentang isu hudud itu.

Apakah Najib lebih sayangkan PAS dengan mengorbankan Sabah dan Sarawak ?

Pada Oktober ini semua akan mengetahui belang sebenar Umno dalam isu hudud. Apakah mereka serius tentang hudud atau hanya mainan politik dengan PAS ?

Ada analisis politik mengatakan isu hudud kembali timbul hanyalah sebagai kabberap pada isu lebih utama seperti laporan yang mengesahkan syarikat Good Star adalah milik jutawan muda Jho Low yang telah menerima berbillion dollar dana dari 1MDB.

Sedangkan Good Star bukanlah milik Petro Saudi yang mempunyai hubungan perniagaan dengan 1MDB. Dengan kata lain, dana berbillion dollar yang sepatutnya dihantar ke akaun Petro Saudi telah dilencongkan ke dalam akaun Good Star milik Jho Low. Dan Jho Low dikatakan cukup berpengaruh ke atas Perdana Menteri.

Orang melayu memang amat sensitif dengan hudud. Penolakkan terhadap hudud dianggap sebagai menolak perintah Allah.

Namun dalam konteks politik di Malaysia, perspektif dan persepsi tentang hudud perlu diperbetulkan. Ia terlalu banyak salah anggapan dan tafsiran. Contohnya, mengikut hudud PAS, hukuman terhadap kesalahan murtad adalah bunuh ! Sedangkan dalam Al Quran tidak ada satu ayat pun menjelaskan tentang hukuman bunuh tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan