Sabtu, 11 Jun 2016

Dr Mahathir Seorang Pengkhianat Atau Jho Low ?

DR MAHATHIR mula berkempen dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) di Sungai Besar dengan memberi sokongan pada calon parti Amanah, Azhar Shukur. Tokoh negarawan itu turun berkempen kerana Azhar menyokong Deklarasi Rakyat bagi menyingkirkan Najib Razak sebagai Perdana Menteri (PM).

Dalam kempen itu Dr Mahathir telah berucap dan berada dipentas bersama-sama pemimpin DAP, Lim Kit Siang.

Ini bukan pertama kali Dr Mahathir berada satu pentas dan berpegang tangan dengan Kit Siang. Semuanya berpunca daripada Najib dan skandal 1MDB yang telah merebak ke peringkat antarabangsa - menyebabkan kedua tokoh veteran tersebut bergabung bagi menjatuhkan Najib.


Bagi orang melayu dan ahli Umno, tindakan Dr Mahathir bergabung dengan Kit Siang dianggap sebagai pengkhianat pada bangsa dan negara. Apa lagi beliau adalah bekas Presiden Umno dan Perdana Menteri (PM).

Di satu sudut Dr Mahathir sanggup bekerjasama dengan Kit Siang (DAP) kerana beliau bukan lagi ahli Umno. Keduanya, berbagai cara telah diusahakan melalui saluran parti Umno bagi menegur Najib, namun semuanya menemui jalan buntu. Semuanya telah tertutup rapat. Najib berjaya mengunci semua saluran parti melalui strategi "Cash Is King".

Dr Mahathir juga telah menganggap ahli-ahli Umno telah memberi sokongan pada Najib secara membabi buta tanpa mahu mengambil kira kerosakkan yang berlaku terhadap parti dan negara ekoran skandal 1MDB yang melibatkan kes pengubahan wang haram.

Kes berkaitan dengan 1MDB kini sedang berjalan di mahkamah Singapura. Beberapa tangkapan dan penahanan dilakukan pihak berkuasa negara Seberang Tambak itu; disamping pembekuan akaun tertentu dan penutupan bank BSI yang berpangkal di Swiss. Semuanya mempunyai kaitan dengan urusniaga 1MDB.

Lanjutan perbicaraan kes-kes ini akan terus berlanjutan sehingga Ogos dan Oktober ini. Apa yang jelas bila kes berjalan banyak lagi pendedahan tentang penyelewengan yang berlaku. Dan tentunya banyak bukti-bukti baru akan muncul mengenai penglibatan jutawan muda Jho Low dan rakan-rakan proksinya.

Itu di Singapura. Tetapi di Malaysia, Peguam Negara telah mengambil keputusan tiada kes penyelewengan melibatkan 1MDB ! Wow !!

Apabila Dr Mahathir berpakat dengan Kit Siang, beliau dituduh sebagai pengkhianat bangsa. Sehingga sekarang Dr Mahathir masih dalam siasatan polis dalam dua atau tiga kes ekoran ucapan beliau berkaitan isu-isu nasional.

Jho Low

Namun jutawan muda yang masih berusia 35 tahun, Jho Low masih bebas seperti pelarian antarabangsa. Baik SPRM atau pihak polis belum lagi dapat mengesan jejak langkah jutawan muda itu.

Skandal penipuan 1MDB tidak dapat dipisahkan dengan Jho Low. Satu dunia tahu peranan Jho Low dalam skandal penipuan terbesar dalam sejarah negara.

Tetapi anehnya ahli-ahli Umno seperti kata Dr Mahathir telah buta dan tidak dapat membaca apa yang berlaku dalam 1MDB. Mereka sanggup berdiam diri seolah-olah memberi perlindungan pada Jho Low.

Jho Low dan Kit Siang adalah satu bangsa dan keturunan. Tidak ada perbezaan.

Sekiranya bekerjasama dengan Kit Siang boleh dianggap pengkhianat. Bagaimana pula dengan perbuatan berdiam diri, pekak dan buta terhadap segala kerosakkan berlaku angkara Jho Low terhadap parti dan negara ? Bukankah itu juga dianggap sebagai pengkhianat ?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan