Khamis, 28 Januari 2016

PM Najib dan Kerajaan Hilang Kredibiliti

SEJAK 12 tahun Perdana Menteri (PM) negara ini bertukar tangan sebanyak dua kali ia seperti menjadi bahan ketawa baik dalam negeri dan luar negara. Prestasi negara semakin merosot dalam semua bidang. Perasaan bangga sebagai rakyat telah hilang lantaran dipimpin oleh pimpinan yang begitu lemah. Tiada arah tujuan dan hilang fokus dalam memperbaiki kualiti kehidupan rakyat seluruhnya.

Kerajaan bukan sahaja hilang majoriti dua pertiga di Parlimen sejak merdeka, malah PM serta para menteri menjadi bahan ejekan dan ketawa setiap kali mereka membuka mulut. Hilang sudah kehormatan di mata rakyat ekoran tiadanya kecekapan dan kewibawaan.


Kerajaan seolah telah hilang kredibiliti dan sukar dipercayai bila membuat sebarang kenyataan. Ini semua berpunca dari tindakan kerajaan sendiri yang banyak menimbulkan keraguan dan samar-samar dalam menyelesaikan isu-isu sensitif bersabit dengan PM.

Tidak ada dalam sejarah sejak merdeka seorang PM negara ini dipersoalkan integriti dan maruah peribadinya dari seluruh lapisan masyarakat. Dan tidak pernah berlaku siasatan dilakukan berkaitan rasuah dan penyalahgunaan kuasa terhadap PM yang sedang menjawat jawatannya.

Ini semua berlaku dalam era Najib Razak.

Walau pun Peguam Negara telah pun membersihkan imej PM Najib dalam skandal duit RM2.6 billion dan RM42 juta duit dari SRC International ke dalam akaunnya, namun kredibiliti PM dimata rakyat tidak berubah malah semakin meluap-luap.

Inilah kali pertama dalam sejarah negara walau pun proses undang-undang atau mahkamah belum berjalan namun sebahagian besar rakyat berasa yakin PM mempunyai kes yang perlu dijawab dan diberi penjelasan sejelasnya terhadap segala tuduhan berkait dengan wang 2.6 billion itu. Setakat ini segala ceritanya adalah tidak jelas dan berbelit-belit.

PM Najib menyeru agar rakyat "move foward", bersatu melangkah ke hadapan memajukan negara setelah Peguam Negara membersihkan dirinya dari semua tuduhan. Tetapi ia bukan semudah itu.

Isu besar ini akan terus timbul, datang dan pergi. Dan akan timbul lagi sehingga menemui segala jawaban yang masih misteri menyelubungi 1MDB dan semua yang berkaitan dengannya.

Sesiapa pun tidak dapat menafikan hakikat dan kenyataan negara kita sekarang sedang mengharungi satu proses penurunan dan kemerosotan dalam semua bidang; politik, ekonomi, sosial, keagamaan etc etc.

Semuanya adalah berpunca daripada kelemahan pimpinan. Kita seperti tiada pemimpin. Tiada arah dan tujuan serta matlamat. Apakah kita boleh menjadi negara maju pada 2020 seperti yang diimpikan ? Berdasarkan pada suasana hari ini dan dengan barisan pimpinan yang ada; ia hanya satu angan-angan Mat Jenin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan