Jumaat, 1 Januari 2016

Quran : Antara Mengaji Dan Memahami

90 peratus orang Islam tidak tahu mengaji Quran, kata Rosyam Nor - See more at: http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/90-peratus-orang-islam-tidak-tahu-mengaji-quran-kata-rosyam-nor#sthash.BBGMsqaO.dpuf



Rosyam Nor

MENGAJI Quran dan memahami isi kandungannya adalah dua pengertian berbeza. Mengaji atau membaca tanpa memahami isi kandungan yang dibaca tentulah tidak sama manfaatnya dengan membaca serta dapat memahami apa yang dibaca.

Kenyataan pengarah dan pelakon Rosyam Nor bahawa 90 peratus orang Islam tidak boleh mengaji Quran adalah betul. Tetapi mengaji yang dimaksudkan Rosyam itu tidak bermakna mereka yang boleh mengaji dapat memahami kandungan Quran dari surah ke surah dan dari ayat ke ayat.

Kita biasa dengar orang berkata, "Saya khatam Quran sebanyak tiga kali" dan sebagainya. Tetapi belum tentu seseorang yang khatam Quran dapat memahami isi kitab itu.

Bagi mereka yang khatam dan dapat memahami kandungannya tentulah mendapat pahala dan manfaat yang tidak ternilai. Namun adakah ramai orang Islam yang benar-benar memahami kalam Allah itu ?

Sekiranya Rosyam berkata 90 peratus orang Islam tidak boleh mengaji Quran sebenarnya yang lebih tepat ialah mereka bukan sahaja tidak boleh mengaji malah yang boleh mengaji tetapi tidak memahami isi kandungannya.

Untuk memahami Quran tentunya perlu memahami bahasa Arab. Tetapi itu bukanlah masalah dan penghalang. Kerana kini banyak terjemahan dan tafsir yang boleh memudahkan kita memahami isi maksudnya.

Di dalam Quran Allah ada menyebut bahasa Arab bukan penghalang bagi mempelajari dan memahaminya. Quran adalah mudah dan Allah bertanya lagi, "Adakah kamu tidak mahu mempelajarinya ?".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan