Jumaat, 1 Januari 2016

China Beli Aset 1MDB

1MDB telah menjual beberapa asetnya bagi mengurangkan hutang berjumlah RM42 billion. Power Plant, Edra telah pun dijual pada pihak China dan yang terbaru equiti 60%  Bandar Malaysia juga telah dibeli syarikat Kumpulan China.

Dengan penjualan aset-aset tersebut 1MDB kini boleh mendakwa hutangnya yang bertimbun itu telah dapat dikurangkan. Dan proses memulihkan syarikat yang sarat dengan hutang itu berjaya dilaksanakan.

Sejak ditubuhkan, 1MDB adalah sebuah syarikat pelaburan strategik kerajaan. Namun hanya dalam masa enam tahun kewujudannya ia telah menghadapi masalah hutang yang tinggi dan luar biasa.


Perdana Menteri merangkap Penasihat 1MDB telah berjanji akan menyelesaikan masalah syarikat pelaburan itu dalam masa enam bulan. Dan janji ini telah pun dikotakan dengan penjualan aset-aset tersebut pada pihak China.

Persoalannya, sebagai sebuah syarikat pelaburan strategik dan konsep perniagaan untung rugi; apakah dengan menjual segala aset yang ada sebagai jalan keluar menyelesaikan masalah itu merupakan satu langkah strategik ?

Jadi apa istimewanya penubuhan 1MDB itu sekiranya ia terpaksa menjual aset-asetnya bagi membayar hutang ? Bila ia menjual semua asetnya yang penting; di mana lagi ia akan memperolehi pendapatan dan kemasukan aliran wang tunai seterusnya ? Kerana penjualan aset-aset tersebut masih belum mencukupi melangsaikan segala baki hutang syarikat itu.

Apakah kerajaan terpaksa menambahkan lagi modal pusingannya yang dikatakan bermula penubuhannya dengan bermodal RM1 juta.

Nampaknya sistem model syarikat perniagaan kerajaan di negara ini adalah menjual harta untuk membayar hutang. Kalau ini lah cara perniagaan dijalankan sesiapa pun mampu lakukan. Tidak payah membayar gaji yang lumayan pada para Eksekutif syarikat menguruskannya. Orang-orang biasa pun boleh melakukannya.

Syarikat penerbangan MAS ketika di bawah pengurusan Idris Jala pun telah melakukan perkara yang sama iaitu dengan menjual bangunan ibu pejabat MAS di Kuala Lumpur sebagai satu penyelesaian mengurangkan beban hutang. Kini 1MDB telah menjejaki langkah Idris Jala itu.

Apa yang menarik penjualan aset 1MDB pada pihak China adalah perkataan Cina itu sendiri adalah amat sensitif pada para pejuang yang memperjuangkan ketuanan melayu. Isu Plaza Low Yat dan MARA Digital adalah isu berkaitan melayu - cina. Ia terlalu sensitif.

Namun yang menghairankan di mana suara-suara yang memperjuangkan ketuanan melayu dalam soal pembelian aset-aset penting negara itu oleh pihak China ? Malah ada suara-suara nakal memperkatakan Cina tidak perlu lagi balik ke Tanah Besar kerana negara mereka adalah di sini.

Pada para pejuang ketuanan melayu perlu lah cermin diri. Tidak perlu memainkan isu perkauman semata-mata kerana mahu mengangkat martabat bangsa. Martabat bangsa hanya dapat dibangunkan dengan kecekapan, ilmu pengetahuan, inovasi, kematangan berfikir, kepantasan bertindak etc. etc.

Sudah lebih 58 tahun merdeka. Kita perlu melangkah kehadapan bukan undur ke belakang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan