Selasa, 8 Disember 2015

Umno Parti Semakin Tertutup

BEKAS pemimpin Umno, Datuk Khairuddin Abu Hassan yang telah ditahan dibawah Akta Sosma baru-baru ini telah menulis dalam Facebooknya; antara lain menyatakan bahawa Umno adalah parti yang dipimpin oleh para pemimpin jenis"gila babi", "otak udang", "minda lemah" dan sebagainya.

Luahan dan kecamannya itu adalah berpunca dari kekecewaannya dengan para pemimpin parti diperingkat majlis tertinggi dan bahagian yang tidak berani menegur dan melakukan perubahan demi kepentingan parti dan ahli.

Datuk Khairuddin Abu Hassan

Mereka semuanya seolah disogok dan dalam kekenyangan untuk terus berada dalam zon selesa walaupun berlaku kepincangan dalam parti.

Kenyataan Khairuddin itu agak keras dan dianggap sesetengah pihak sebagai melampau.

Tetapi bila direnung kembali dan diperhalusi dengan segala perkembangan yang berlaku dalam parti ia adalah munasabah.

Terbaru Puteri Umno telah mengadakan satu program bertajuk, "Daulatkan Islam Agama Negara" di PWTC. Yang menarik dan melucukan ialah penganjur program tersebut tidak membenarkan para pemberita dan media bukan Islam memasuki dewan untuk meliputi dan melaporkan program tersebut. Apa yang ditakutkan pihak Puteri ?

Tidak ada alasan konkrit dari penganjur tentang larangan itu. Nampaknya, parti keramat melayu ini sudah semakin tertutup dan berada dibawah katak tempurung. Tujuan program adalah untuk mendaulatkan Islam namun sikap penganjur seperti melangkah ke belakang ke zaman gua.

Ini barangkali apa yang dimaksudkan Khairuddin dengan para pemimpin parti yang otak udang, gila babi dan berminda lemah ?

Tambahan pula dengan sekatan-sekatan terhadap Timbalan Presiden Umno dan Naib Presiden yang dilarang berucap dalam Perhimpunan Agung Umno sehari dua lagi. Dan isu-isu penting dan sensitif yang memerlukan jawaban dan penjelasan seperti isu 1MDB dan derma duit RM2.6 billion ke dalam akaun peribadi Presiden ditegah dari disentuh para perwakilan.

Presiden Umno mahu semua masalah itu disapu bawah carpet dan menganggapnya semua masalah tersebut seolah tidak berlaku. Dan mahu kehidupan diteruskan seperti biasa seolah tiada apa yang berlaku. Semuanya tanggung beres !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan