Selasa, 22 Disember 2015

Umno - PAS Tidak Mungkin Bersatu

ISU kerjasama Umno dan PAS kemungkinan besar tidak akan menjadi kenyataan. Nampak hanya Umno yang terhegeh-hegeh hendak bersatu semula dengan PAS kononnya untuk kepentingan Isle.

Walaupun Najib dan Hadi Awang telah memberikan isyarat positif ke arah itu namun kebanyakan pemimpin tertinggi parti Isle itu menunjukkan reaksi negatif.

Najib dan Hadi satu pentas..

Pada hal Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin telah memberi kenyataan hanya Presiden parti yang boleh memberikan ulasan tentang kerjasama dengan Umno itu bagi mengelak dari percanggahan pendapat.

Terbaru Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berpendapat sebelum kerjasama itu diadakan terlebih dahulu Presiden Umno, Najib perlu membersihkan dirinya dahulu berkaitan skandal 1MDB dan duit derma 2.6 billion yang dimasukkan ke dalam akaunnya. Dan seterusnya membersihkan imej negara yang tercalar diperingkat antarabangsa akibat terbongkarnya isu tersebut.

Kemudian Naib Presiden parti Isle itu, Idris Ahmad pula memberi amaran sekiranya ada sesiapa pemimpin parti itu yang ghairah sangat hendak bekerjasama dengan Umno boleh keluar dari PAS.

Tuan Ibrahim dan Idris adalah Timbalan dan Naib bukan ketua cawangan atau budak pejabat di ibu pejabat PAS. Mereka berdua dipilih secara demokratik oleh para ahli.

Justeru itu kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng baru-baru ini meramalkan sekiranya PAS bekerjasama dengan Umno menjadi kenyataan, parti Isle itu akan berpecah dua sekali lagi setelah ia telah pun berpecah melahirkan parti Amanah yang dipimpin bekas Timbalan Presiden Mohamed Sabu.

Tawaran Najib menghulur tangan persahabatan pada PAS adalah baik untuk perpaduan umat Islam di negara ini. Tetapi masanya tidak sesuai dan tidak kena lantaran Najib sendiri menghadapi masalah peribadi yang perlu ditangani bagi membersihkan rumahnya terlebih dahulu.

PAS tidak perlu terpalit dengan masalah Najib kini. Dan seolah mahu menongkat kedudukan Najib atas nama perpaduan ummah.

Pada Najib bersihkan sampah dan kekotoran dalam rumah sendiri dulu sehingga betul. Dan pada Hadi jangan perlekeh pandangan ahli akar umbi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan