Jumaat, 21 Jun 2013

Ikhtibar insiden di Turki

INI adalah gambaran suasana pihak keselamatan dan polis Turki menghadapi para demonstran di Taman Gezi baru-baru ini. Rakyat Turki bangkit membantah keputusan kerajaan pimpinan Recep Tayyip Erdogan untuk merobohkan taman itu bagi memberi laluan membangunkan kondo, pasar raya dan laluan pejalan kaki.

Erdogan telah mengarahkan polis bertindak terhadap penunjuk perasaan setelah beliau hilang sabar dengan kerenah demonstran itu.




Hasilnya beberapa penunjuk perasaan terkorban dan cedera. Erdogan adalah seorang pemimpin yang disanjungi di kalangan negara-negara Islam. Beliau juga menjadi idola dan ikutan pada para pemimpin dan pengikut parti Pas termasuklah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tetapi Erdogan mengecam keras para penunjuk perasaan di kalangan rakyatnya. Dan dia telah bertindak keras menghapuskannya.

Semoga Najib, Zahid dan pihak polis dapat belajar dan ambil ikhtibar dari apa yang berlaku di Turki itu. Dan paling penting bagaimana Erdogan dan polis Turki bertindak menghadapi para penunjuk perasaan yang membantah keputusan kerajaan.

Esok (Sabtu) parti pembangkang akan meneruskan himpunan haram Black 505 di Padang Merbok, walau pun pihak polis telah menasihatkan agar ia tidak diteruskan. Pihak penganjur jelas tidak endah dan menghiraukan arahan polis dan meremehkan undang-undang.

Oleh itu pihak keselamatan mesti bertindak apa yang terkandung dalam undang-undang dan melakukan apa yang sewajarnya bagi melindungi kepentingan awam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan