Rabu, 19 Jun 2013

Husam kurang cerdik

NASIB Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa selepas PRU13 cukup mendung. Dia bukan sahaja kalah di Putrajaya, malah hilang kerusi empuknya selama ini di Kelantan. Angan-angan nak jadi Menteri Besar atau TMB melayang begitu sahaja. Bahkan jawatan sebagai Exco pun boleh tercicir.

Sebelum ini dia begitu gah dengan kuasa yang ada padanya sebagai orang paling kanan dalam pentadbiran kerajaan negeri. Kini semuanya hilang sekelip mata. Dia sudah tiada kuasa dan hanya menjadi wakil rakyat biasa DUN Salor.

Biasanya orang yang selalu berada di atas akan mengambil masa menyesuaikan diri bila sudah tidak berjawatan dan duduk di bawah. Apa lagi Husam seorang yang ego dan bercita-cita tinggi. Dia memerlukan masa untuk duduk hanya sebagai wakil rakyat dalam Dewan Negeri.

Justeru itu sikapnya yang tidak menghadirkan diri pada upacara angkat sumpah sebagai wakil rakyat dan acara-acara rasmi kerajaan negeri boleh difahami. Dia boleh beri apa sahaja alasan tidak hadir. Namun hakikatnya, kalau dia hadir sekali pun kedudukannya dari sudut protokol ialah berada di sudut-sudut tepi atau belakang lain-lain kenamaan.

Semua orang mengira Husam adalah seorang yang cerdik dan banyak idea. Malah lebih cerdik dari MB Datuk Ahmad Yakob dan Timbalannya, Datuk Nik Amar Nik Abdullah. Oleh kerana dia terlampau cerdiklah banyak pihak menggelarnya sebagai Husam Pantalon dan Husam Batu Nisan. Banyak projek ideanya tidak menjadi dan hanya tinggal batu nisan dan batu asas.

Secara kebetulan pula nasib Husam kini terjadi setelah Datuk Nik Aziz Nik Mat meletakkan jawatan sebagai MB. Ada orang berpendapat cerdik dan kepintaran Husam selama ini kerana Nik Aziz banyak memberi peluang padanya dalam urusan pentadbiran negeri.

Nik Aziz pula diketahui tidak begitu cekap dalam masalah pentadbiran dan urusan kewangan serta ekonomi negeri. Justeru orang tua itu telah menyerahkan bulat-bulat pada Husam yang telah menjadi Setiausaha Politiknya sejak 1990 lagi.

Dan Husam telah menggunakan kesempatan itu sepenuhnya dengan menunjukkan kebolehannya. Nik Aziz menaruh kepercayaan pada Husam bukan atas faktor dia mempunyai kebolehan luar biasa tetapi lebih pada hubungannya yang rapat dan mahu memberi peluang padanya menjadi pemimpin masa depan.

Selama Husam menjadi orang kanan Nik Aziz, TMB ketika itu Datuk Ahmad Yakob dan beberapa pemimpin negeri lain tidak menonjol dan tenggelam dek publisiti meluas terhadap Husam. Sabit sahaja pentadbiran kerajaan negeri, semuanya Husam dan segalanya Husam !

Apakah perasaan Ahmad Yakob dan Nik Amar ketika itu ? Apakah Nik Aziz berlaku adil pada mereka ? Tidakkah layanan istimewa Nik Aziz pada Husam telah membuatnya menjadi besar kepala ? Sehingga dia merasakan dirinya sebagai pemimpin besar ?

Selepas PRU13, Husam ibarat ayam kehilangan ibu. Sekiranya selama ini orang menganggap dia seorang yang cerdik kali ini kecerdikannya akan diuji. Terbaru Husam telah mengeluarkan 'fatwa' nya bahawa mereka yang terkorban dalam menjayakan perhimpunan Black 505 akan tergolong dalam mati syahid.

Inilh kecerdikkan Husam sebagai pemimpin dan orang politik selama ini. Yang lebih cerdik ada pemimpin yang sudah tak laku gadai telah menyarankan agar Husam menjadi Presiden Pas menggantikan Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Kononnya dengan Husam sebagai Presiden Pas, parti itu akan menjadi kuat.

Pemimpin yang memberi cadangan itu pun jenis golongan cerdik juga. Kerana terlampau cerdik juga dia kini sudah tidak mempunyai parti. Dia dan Husam adalah 2x5 cerdik. Kalau sesebuah parti itu dipimpin oleh jenis cerdik kedua pemimpin ini, maka tunggulah saat kehancurannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan