Ahad, 2 Jun 2013

Tidak ada calon selain Najib

DI kalangan pro Umno timbul persoalan tentang kredibiliti anggota dan para penasihat Presiden Umno merangkap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Ada pendapat mengira Najib dikelilingi para penasihatnya yang tidak berkualiti.

Isu ini timbul selepas PRU13 selesai berkaitan dengan keputusan Najib dalam beberapa perkara yang dianggap mengalah dan mundur ke belakang. Memang Najib membuat sebarang keputusan tetapi adakah beliau banyak dipengaruhi para penasihatnya ?

Apa pun sudah kedengaran ketidakpuasan hati dengan stail kepimpinan Najib, terutamanya beberapa langkahnya bagi memulihkan imej Barisan Nasional dan kerajaan. Sudah ada yang mengatakan dia lembik dan terlalu mengambil hati kaum Cina yang telah jelas menolak BN.

Sebelum ini gelaran lembik diberikan pada Tun Abdullah Badawi sehingga beliau terpaksa meletakkan jawatan pada 2009. Pak Lah juga banyak dikaitkan dengan kelemahan para penasihatnya yang mengakibatkan tsunami politik 2008.

Pernah seorang menteri dalam kabinet Pak Lah iaitu bekas Presiden Gerakan, mendiang Tun Dr Lim Keng Yaik menggesa agar semua penasihat Pak Lah dipecat ekoran kelemahan mereka sehingga BN hilang majoriti dua pertiga pada PRU12, 2008. Lim menyatakan pandanganya secara terbuka dalam media.

Nampaknya masalah yang dihadapi Pak Lah berjangkit pula pada Najib kali ini. Sehinggakan ada suara nakal mencadangkan agar Tun Dr Mahathir Mohamad menggantikan Najib sebagai Presiden Umno dan menjadi Perdana Menteri ke 7 !

Ini membayangkan betapa kecewanya mereka dengan tahap prestasi Najib sebagai pemimpin. Sudah terbukti selepas Dr Mahathir bersara pada 2003 pencapaian Umno dan kerajaan mulai merosot. Pak Lah dan Najib gagal meneruskan kesinambungan kecemerlangan yang dirintis Dr Mahathir selama 22 tahun.

Dalam konteks politik pembangkang ia anggap sebagai "Mahathirisme". Ianya adalah sesuatu yang menakutkan pembangkang. Stail kepimpinan Dr Mahathir dikira zalim dan tertutup. Parti pembangkang tidak punya ruang seperti yang dinikmati semasa Pak Lah dan diteruskan Najib.

Kononnya kerajaan lebih terbuka dan demokratik di era Pak Lah dan Najib berbanding semasa Dr Mahathir. Akta ISA dan segala undang-undang yang dikira kejam dimansuhkan. Sekarang apa kesudahannya ? Parti pembangkang seperti ibarat beri betis nak buntut !

Justeru itulah para pendokong pro Umno mulai pertikai Najib yang kelihatan tidak tegas dan banyak gostan dalam menghadapi pembangkang dan para pengundi kaum Cina. Mereka mahu Najib lebih tegas dan berani mengambil langkah dan fokus pada Umno serta bangsa melayu yang telah memberi sokongan besar padanya di PRU13 lalu.

Mahathirisme adalah sesuatu yang menakutkan pembangkang jika ia berulang. Ia tidak menguntungkan politik pembangkang dan adalah satu malapetaka. Namun bagi para penyokong Umno terhakisnya Mahathirisme selama ini bermula sejak 2003, pimpinan Umno dan kerajaan ibarat seperti pondan.

Tetapi seperti yang disuarakan Dr Mahathir baru-baru ini, Umno tidak ada pilihan dan alternatif. Tidak nampak siapa calon selain Najib !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan