Jumaat, 21 Jun 2013

Himpunan Black 505 tidak ada permit

PAKATAN Rakyat akan meneruskan progam Black 505 di Padang Merbok, Sabtu ini walau pun pihak polis telah memberi amaran ia tidak mempunyai permit. Ertinya, himpunan itu adalah haram dan menyalahi undang-undang.

Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan program itu akan diteruskan tanpa mengira halangan yang akan berlaku. Semua pemimpin pembangkang, terutama yang menang dalam PRU13 lalu sama ada wakil DUN atau Parlimen digesa hadir dalam perhimpunan itu.

Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa pula telah mengeluarkan kenyataan bahawa mana-mana pemimpin yang tidak hadir adalah pengkhianat ! Manakala pada para penyokong yang hadir beramai-ramai, sekiranya mereka terkorban dalam perhimpunan ini akan dianggap sebagai syahid.

Lain pula dengan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang berkata himpunan Black 505 ini adalah anjuran parti PKR dan bukannya datang dari Pakatan Rakyat. Karpal tidak mengesahkan sama ada dia akan hadir atau tidak.

Ada desas-desus timbul ramai pemimpin Pakatan Rakyat yang terpilih menjadi YB takut untuk hadir pada Sabtu ini kerana bimbang akan hilang kelayakan sebagai wakil rakyat. Mengikut undang-undang mana-mana wakil rakyat yang didapati bersalah oleh mahkamah dan didenda melebihi RM 2,000 secara otomatis gugur sebagai wakil DUN atau Parlimen dan tidak boleh bertanding.

Himpunan Black Sabtu ini telah disahkan oleh polis tidak mempunyai permit dan menyalahi undang-undang. Justeru selepas himpunan itu ia terdedah pada tindakan undang-undang pada sesiapa yang terlibat.

Jika tersilap haribulan rakyat akan menghadapi banyak lagi pilihan raya kecil, terutamanya di kawasan-kawasan milik Pakatan Rakyat dalam bulan-bulan mendatang.

Selepas hari Sabtu nanti kita boleh lihat siapakah antara pemimpin pembangkang yang takut akan hilang kedudukannya sebagai YB. La...la...laa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan