Ahad, 7 Ogos 2011

Rakyat Israel protes kos kehidupan tinggi


AL JAZEERA melaporkan di Tel Aviv, Israel, hampir 10,000 penunjuk perasaan berarak memprotes rasa tidak puas hati terhadap kerajaan tentang kenaikan kos kehidupan di negara Yahudi itu.

Kebanyakan rakyat Israel sudah tidak tahan dan mampu menanggung segala kos yang naik begitu mendadak. Ada yang tidak lagi mampu membayar sewa appartment, perbelanjaan harian dan sebagainya yang melambung tinggi.

Masalah ini belum pernah berlaku di Israel dan kerajaan pimpinan Benjamin Netanyahu sedang serius menanganinya sebelum ia merebak tidak terkawal.

Tunjuk perasaan di Israel berlaku secara aman dan tidak berlaku sebarang kekecohan seperti mana di negara-negara Arab yang mengorbankan banyak nyawa.

Tetapi adakah situasi di negara Yahudi itu akan merebak dan bertukar menjadi liar serta seterusnya mengancam kedudukan kerajaan Netanyahu ?

Menurut penunjuk perasaan, mereka menuntut agar kerajaan menyelesaikan masalah mereka dengan segera kerana sudah tidak dapat menanggung kos kehidupan tinggi yang terus mencengkam kehidupan mereka.

Siapa menyangka kalau sebelum ini tunjuk perasaan dan demonstrasi hanya berlaku di negara-negara Arab kerana rakyatnya menuntut demokrasi yang lebih luas dan melakukan perubahan terhadap kerajaan. Kini negara Yahudi itu juga mengalami evolusi kebangkitan rakyat, namun dalam suasana yang lebih lunak.

Seperti apa yang telah berlaku di Tunisia; di mana bermulanya revolusi rakyat di negara Arab dan kemudian ia merebak dan menular ke seluruh Timur Tengah. Mesir merupakan mangsa yang pertama setelah Tunisia. Itupun sebahagian besar pemimpin Arab memandang sepi apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir kerana menganggapnya tidak akan berlaku perkara yang sama di negara mereka.

Ternyata telahan itu silap dan kini kebangkitan rakyat yang bermula di Tunisia telah menular ke Mesir, Libya, Yemen dan Syria. Ketiga negara yang sedang bergolak sekarang tanpa penyelesaian ialah Libya , Yemen dan Syria. Dan nasib ketiga pemimpin negara tersebut kini ibarat telor di hujung tanduk.

Berjayakah Netanyahu merungkai permasalahan ekonomi yang mencengkam rakyatnya ? Tetapi yang pasti beliau akan memastikan Israel tidak akan mengalami nasib yang sama seperti negara-negara Arab itu.


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan