Khamis, 4 Ogos 2011

Jenayah simbah asid semakin serius

TIDAK berapa lama dulu heboh di sekitar Kuala Lumpur kejadian beberapa orang wanita disimbah asid oleh orang yang tidak dikenali. Penjenayah yang melakukan perbuatan zalim ini biasanya menaiki motorsikal semasa menyimbah mangsanya.

Keratan akhbar
Ramai juga yang telah menjadi mangsa, terutama wanita. Sebenarnya, mengikut kes, perbuatan ini dilakukan bukan kerana dendam atau motif tertentu; tetapi lebih didorong ciri-ciri sakit mental oleh penjenayah tersebut.

Apa yang menyedihkan kebanyakan mangsa tidak mengetahui mengapa mereka dijadikan mangsa simbah asid tersebut. Agak memilukan bila keadaan mangsa menjadi cacat kekal dan rupa wajah mereka menjadi buruk tanpa sebab.

Yang terbaru menjadi mangsa simbah asid ialah dua kanak-kanak adik beradik. Dan hari ini, menurut laporan akhbar, di Kota Bharu, seorang jurujual disimbah asid disebabkan perasaan irihati.

Dengan apa yang telah berlaku, sudah sampai masa pihak kerajaan mengambil langkah-langkah tegas dalam mengawal penjualan atau pembelian bahan cecair ini dari berleluasa dan boleh didapati secara mudah.

Tidak dinafikan bahan asid banyak kegunaan dan faedahnya pada orang awam, namun ia perlu dikawal lebih ketat agar bahan ini tidak disalahgunakan dan membahayakan orang ramai.

Pihak polis pula seharusnya meningkatkan lagi kawalan di tempat-tempat awam agar orang ramai berasa selamat bila mereka menjalankan tugas atau aktiviti luaran tanpa rasa takut.

Kita berharap kejadian simbah asid ini tidak akan berlaku lagi di masa akan datang.




















Tiada ulasan:

Catat Ulasan