Khamis, 11 Ogos 2011

Gua Musang : Kubu kuat Ku Li


BILA Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) dan beberapa bekas menteri menubuhkan Angkatan Amanah Merdeka atau Amanah; sebuah NGO yang bertujuan menegur dan memperbaiki kelemahan kerajaan, masa depan beliau dalam Pilihanraya Umum ke 13 menjadi tanda tanya.

Ini ditambah lagi dengan spekulasi mengatakan pihak pembangkang telah menawarkan beliau untuk menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang. Sehingga kini Ku Li membisu dan tidak memberi sebarang respon.

Apakah Ku Li akan bertanding dan mempertahankan kerusinya di Gua Musang atas tiket Barisan Nasional (BN) ?

Satu hakikat yang harus diterima ialah Gua Musang merupakan kubu kuat Ku Li hampir tiga dekad. Tidak ada calon yang boleh mengalahkan beliau di situ. Bila Ku Li berada dalam parti Semangat 46 dan bergabung dengan PAS dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU), beliau menang di Gua Musang dengan majoriti yang besar.

Dan bila Ku Li kembali pada UMNO dan bertanding atas tiket BN, sekali lagi beliau berjaya memenanginya dengan selesa. Begitu juga dalam pilihanraya kecil di Galas beberapa bulan dahulu beliau menjadi Pengarah Pilihanraya BN menewaskan calon PAS dengan majoriti selesa.

Jelas Ku Li begitu berpengaruh di kawasan Gua Musang; di mana Galas berada di dalam kawasan parlimen tersebut.

Jadi, Ku Li tidak bimbang penglibatannya dalam Amanah dan desas-desus dia akan menjadi Ketua Pembangkang tajaan Pakatan Rakyat. Kerana beliau tahu kedudukkan beliau sebagai wakil di Gua Musang tidak akan tergugat.

Status Ku Li sebagai ahli parlimen tidak sama dengan status Datuk Ibrahim Ali sebagai wakil rakyat di Pasir Mas. Ibrahim Ali menang di kawasan itu di atas ehsan PAS. Pada PRU 13 nanti PAS tidak akan memberi laluan mudah pada Presiden Perkasa itu.

Ibrahim Ali tidak dapat menandingi pengaruh dan kekuatan Ku Li di Gua Musang dengan pengaruhnya di Pasir Mas. Ku Li tetap akan menang di kubu kuatnya itu, hatta dia bertanding di atas tiket Bebas.  Manakala nasib Ibrahim Ali dalam PRU 13 nanti masih menjadi tanda tanya. Apa yang jelas beliau tidak mungkin dapat mempertahankan kerusi Pasir Mas itu lagi.

Pada PRU 13 UMNO pusat dan negeri tidak mempunyai banyak pilihan melainkan terpaksa memilih Ku Li mempertahankan kerusi di Gua Musang. Bagi Ku Li, barangkali beliau tidak peduli; apakah UMNO akan memilihnya atau tidak, beliau tetap bertanding di kubu kuatnya, Gua Musang. Kerana hingga kini tidak ada calon yang mampu menumbangkannya di situ.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan