Sabtu, 5 Ogos 2017

Pemimpin Dan Ahli Umno Tidak Baca Buku "The Malay Dilemma"

PARA pemimpin Umno yang berkuasa sekarang sebenarnya sudah lupa hingga tergamak menghina Dr Mahathir dengan mengait asal keturunannya.

Malah hingga boleh menuduh Dr Mahathir memperalatkan parti Umno dan bangsa melayu demi kepentingan dirinya sehingga dapat menjadi Perdana Menteri ke 4.

Apakah mereka tidak baca buku karangan Dr Mahathir bertajuk,  "The Malay Dilemma" yang terbit pada 1970 ? Buku itu diharamkan pada zaman Tunku Abdul Rahman.  Pengharaman buku tersebut hanya ditarik balik sebaik sahaja Dr Mahathir menjadi PM pada 1981.

Edisi asal yang pernah saya miliki

Salah satu faktor Dr Mahathir menulis buku tersebut adalah ekoran kejadian peristiwa hitam negara yang mengalir darah pada 13 Mei 1969.

Antara kandungan buku itu Dr Mahathir menganalisa dan memberi pandangan mengenai kelemahan orang-orang melayu dan cara-cara mengatasinya.  Banyak idea dan cadangan yang dikemukakan demi kemajuan dan perubahan bangsa melayu.

Sudah tercatat dalam sejarah buku tersebut menjadi salah satu faktor wujudnya Dasar Ekonomi Baru dibawah kerajaan Tun Razak Hussein.

Kandungan buku itu tidak membayangkan Dr Mahathir seorang anak Kutty malah memperlihatkan tekad dan azamnya mahu memperbaiki nasib dan masa depan bangsanya melayu yang menjadi darah dagingnya sejak lahir.

Tidak ada pun dalam buku itu dia memperjuang dan menunjukkan prihatin terhadap bangsa lain selain bangsa melayu.

Sehingga Perdana Menteri Singapura,  Lee Kuan Yew waktu itu menuduh Dr Mahathir sebagai pelampau atau ultra melayu.  Pandangan Lee itu banyak bersandarkan buku "The Malay Dilemma" itu.

Jadi pada para pemimpin Umno yang baru setahun jagung sebelum menuduh Dr Mahathir sebagai keturunan anak Kutty dan memperalatkan Umno serta bangsa melayu untuk muslihat dirinya baca dan fahami lah kandungan buku itu dulu.

Asal buku itu adalah dalam bahasa Inggeris.  Mungkin ramai para pemimpin dan ahli Umno tidak faham bahasa orang putih. Mereka boleh baca buku itu yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Malaysia - Dilema Melayu.

Edisi terjemahan..

Baca dulu betul-betul dan fahamkan isi kandungannya. Jangan main sodok sahaja tidak faham apa benda lepas itu main hentam bodoh ajer.

Saya sudah baca buku itu sejak 1979 lagi semenjak habis sekolah menengah.  Dan buku itu saya beli di Singapura ketika musim cuti sekolah yang panjang.

Yang menjadi ingatan saya sampaikan sekarang buku itu telah dipinjamkan pada seorang aktivis politik dan ia tidak dipulangkan pada saya hingga sekarang.

Namun saya reda dan maafkan kerana si peminjam itu telah pun menjadi almarhum.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan