Rabu, 16 Ogos 2017

Selepas Tan Sri Isa Samad Giliran Jho Low Pula

SPRM sering dituduh hanya berani tangkap ikan bilis dalam kes rasuah.  Perasuah yang bertaraf VIP atau disebut ikan yu terlepas begitu sahaja.

Dengan penahanan Tan Sri Isa Samad, bekas Pengerusi Felda, bersabit kes pembelian hotel di London, ia dikira sebagai penahanan suspek bertaraf ikan yu.

Semua orang gembira dengan berita tersebut kerana sudah lama mereka menunggu-nunggu SPRM bertindak.  Kerana sudah menjadi rahsia umum kes rasuah dalam Felda yang melibatkan Tan Sri Isa. Seolah orang semua sudah tahu namun baru kini SPRM mengambil tindakan.

Diharap penahanan ini tidak setakat itu sahaja.  SPRM perlu berani dalam menjalankan tugas tanpa sebarang tekanan politik.


Sekiranya Tan Sri Isa Samad dianggap sebagai ikan yu, masih ada lagi ikan yu yang lebih besar lagi yang sepatutnya ditahan.

Orang itu yang dimaksudkan adalah Low Taek Jho atau Jho Low.  Dia adalah arkitek dan perancang utama dalam kemelut dan skandal 1MDB yang hilang billion-billion kerana diselewengkan ke dalam akaun syarikat miliknya.

Cerita penipuan Jho Low dan 1MDB sudah tersebar dan diketahui seluruh dunia.  Banyak laporan disertakan bukti-bukti dokumen, email dan sebagainya menunjukkan Jho Low terlibat dan boleh disabitkan melakukan penipuan dan penyelewengan.

Di Amerika, Swiss, London dan Singapura telah mendedahkan peranan  Jho Low dalam skandal penyelewengan 1MDB. Di Amerika, DOJ sedang giat mulakan saman jenayah. Di Singapura beberapa orang yang bersubahat dengan Jho Low telah dipenjarakan. Manakala di Swiss,  siasatan masih terus berjalan dan segala bukti dikumpulkan bagi mengambil tindakan. Bak kata Jho Low dan 1MDB berpisah tiada!

Tetapi di Malaysia,  Jho Low tidak pun menjadi buruan pihak polis atau SPRM.  Seolah Jho Low tidak wujud sedangkan seluruh dunia tahu antara Jho Low dan 1MDB berpisah tiada.

Dengan Tan Sri Isa Samad ditahan apakah ianya satu langkah untuk langkah-langkah yang seterusnya?  Atau setakat itu sahaja sebagai tanda SPRM membuat kerja?

Sehingga kini SPRM memberi alasan kes Jho Low dan 1MDB adalah kes polis.

Ertinya,  SPRM kena tunggu lampu hijau dari polis sebelum mengambil sebarang tindakan terhadap Jho Low.

Mungkin ini yang mendorong Menteri Besar Selangor, Azmin Ali  memfailkan saman di mahkamah menggesa IGP Tan Sri Khalid Abu Bakar menangkap dan membawa pulang Jho Low untuk disiasat dan dibicarakan di atas penyelewengan dana 1MDB sekaligus membersihkan imej kerajaan dan negara. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan