Selasa, 3 Mac 2015

Khairy tidak perlu layan Rafizi

SETIAUSAHA AGUNG PKR merangkap Naib Presiden, Rafizi Ramli telah menggelar Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin sebagai pengecut kerana tidak berani menyahut cabarannya berdebat isu keputusan mahkamah kes liwat Anwar Ibrahim.

Rafizi mencabar Khairy ekoran langkah Pemuda Umno melancarkan road show ke seluruh negara bagi menjelaskan pada orang ramai tentang keputusan mahkamah persekutuan pada 10 Februari lalu.

Yang menariknya Umno mengambil keputusan memberi penerangan pada orang ramai secara tertutup dan dalam skala yang kecil di mana ada permintaan dari pihak-pihak tertentu yang memerlukan penjelasan lebih terperinci kes tersebut.
Rafizi Ramli

Soalnya, apakah ukuran yang diambil Rafizi bila dia memanggil Khairy sebagai pengecut ? Pada hal yang sebenarnya mencabar untuk berdebat ialah peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah. Bukan Khairy.

Langkah Khairy menjelajah seluruh negara bagi memberi penjelasan kes Anwar adalah satu tindakan yang betul setelah pihak pembangkang tidak boleh menerima kenyataan keputusan kes tersebut malah telah mengelirukan lagi kefahaman orang ramai.

Justeru itu Khairy tidak perlu layan kerenah Rafizi itu. Mahkamah telah membuat keputusan muktamad. Tiada apa yang perlu diperdebatkan. Sekiranya berdebat pun ia lebih ke arah mencari muslihat politik PKR.

Lainlah kalau debat itu ditugaskan pada Tan Sri Shafee kerana dia adalah pengamal undang-undang. Dan dia bertanggungjawab kes liwat itu dari awal sampai akhir. Lebih utama Shafee bukan orang politik. Dia akan berhujah berdasarkan undang-undang.

Tidak seperti Rafizi yang boleh dijangka akan bermain dengan teori konspirasi yang sehingga kini tidak dibuktikan malah tidak secebis dikemukakan di mahkamah untuk dipertimbangkan para hakim.

Kita juga ingin bertanya pada Rafizi tentang panggilan pengecut yang ditujukan pada Khairy itu berdasarkan apa ? Kalau ukuran pengecut yang Rafizi pakai itu pada Khairy di ambil kira yang sebenarnya ia juga terpalit ke muka bossnya Anwar Ibrahim.

Tidakkah Anwar juga seorang pengecut ? Anwar tidak sanggup bersumpah dengan Quran. Dia juga tidak berani bersumpah di kandang saksi dan tidak berani berdepan dengan pendakwa untuk disoal balas dalam mahkamah. Semua perkara dia tidak berani. Dia hanya berani di pentas-pentas ceramah yang mengarut.

Pada Khairy tidak usah layan pancingan yang dibuat Rafizi. Dan tidak perlu terperangkap dengan mainan politik pembangkang itu. Fokuskan pada siri jelajah penerangan pada orang ramai agar isu tersebut tidak diputarbelit dan dikelirukan. Mudah-mudahan semakin lama semakin ramai orang boleh menerima kenyataan.

Sekiranya, Rafizi masih ghairah hendak berdebat, dia boleh bersemuka dengan Tan Sri Shafee. Saya yakin Shafee lihat Rafizi seperti semut aje..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan