Ahad, 15 Mac 2015

Kes Saiful saman Anwar Ibrahim

MOHD SAIFUL Bukhari Azlan telah mengambil tindakan saman sejumlah RM50 juta terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana menuduhnya membuat laporan palsu berkaitan kejadian kes liwat tujuh tahun lalu.

Kes saman ini dijadualkan perbicaraannya pada Ogos ini. Tindakan Saiful ini berasaskan pada kesan yang diterimanya akibat dituduh berbohong dan melakukan fitnah terhadap Anwar. Akibat dari itu ia menanggung malu dan menerima kesan yang teruk dari pandangan umum.

Anwar telah pun didapati bersalah oleh Mahkamah Persekutuan kerana meliwat Saiful dan kini dipenjarakan selama lima tahun di Sg. Buloh.

Bagi para penyokong Anwar ia adalah satu keputusan yang tidak dapat terima dan melempar berbagai tuduhan terhadap badan kehakiman dan proses undang-undang dalam merumuskan secara muktamad kes itu yang telah mengambil masa selama tujuh tahun dengan Anwar telah diberikan segala peluang bagi mempertahankan dirinya; termasuklah penangguhan demi penangguhan kes tersebut sebanyak 69 kali.

Tambahan lagi Anwar telah diwakili sejumlah 14 para peguam yang dipilihnya sendiri. Tetapi semua itu menjadi anti-klimaks bila dia tidak sanggup bersumpah dikandang saksi dan disoal balas oleh pendakwa.

Walau pun ini adalah haknya disegi undang-undang, namun pilihan ini adalah pilihan paling lemah dalam usahanya membersihkan dan mempertahankan dirinya.

Apa pun proses itu sudah selesai dan muktamad. Kini Saiful bertindak menyaman malu atas dasar maruah dan prinsip.

Dengan itu kes ini adalah satu kesempatan terbaik pada Anwar, barisan peguambelanya dan para penyokong setianya mendedahkan dan membuktikan bahawa Saiful adalah seorang penipu, pembohong dan melakukan fitnah !

Kes saman ini bermula pada Ogos ini dan para peguam Anwar mempunyai peluang keemasan untuk menyoal balas Saiful dalam kandang saksi. Dalam kes liwat lalu Saiful telah digerudi oleh para peguam Anwar selama tujuh hari !

Begitu juga Anwar sebagai orang yang kena saman jangan pula beri alasan sakit kepala atau sakit perut untuk mengelak disoal balas dalam kandang mahkamah.

Pada para penyokong Anwar yang sibuk berhimpun di Kompleks Sogo dan ditepi-tepi jalan bagi menyatakan sokongan dan menuntut pembebasan Anwar, bersabarlah untuk mengikuti perbicaraan Ogos ini untuk menentukan siapakah sebenarnya pembohong dan membuat fitnah !

Para barisan peguam Anwar ini adalah kesempatan terbaik membuktikan adakah Saiful seorang saksi yang mempunyai kredibiliti sebagaimana diputuskan ketiga peringkat mahkamah; Tinggi, Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Tidak perlulah berdemo, berkhemah, tidur atas jalan dan sebagainya kerana ia bukan sahaja menyusahkan orang ramai malah ia menyusahkan ibu bapa di kampung.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan