Jumaat, 13 Mac 2015

Dr Mahathir tegas dan konsisten

TUN Dr Mahathir Mohamad sebagai seorang negarawan yang disegani dan dihormati kawan dan pihak lawan terus memperlihatkan sikap dan pendirian yang tegas dan jelas dalam isu-isu dihadapi negara.

Dengan stailnya yang bersahaja dalam menyatakan sesuatu perkara baik dalam bentuk tulisan atau ucapan, Dr Mahathir selalunya akan memberikan hujah dan alasannya ke atas sesuatu subjek itu dengan cara yang mudah, logik dan tajam.

Kadang-kadang ia dibuat dalam gaya yang sinikal tetapi penuh dengan mantik !
Tun Dr Mahathir Mohamad

Begitulah Dr Mahathir dari sejak era Tunku Abdul Rahman Putra AlHaj hingga ke era Najib Razak beliau terus tegas dan kritikal dalam isu-isu berkaitan politik dan negara.

Keistimewaan Tun bila dia ingin menyampaikan sesuatu sama ada dalam bentuk ucapan atau tulisan ianya dibuat dengan cara yang mudah walau pun sesuatu yang hendak dikatakan itu agak kompleks dan berat.

Apa sahaja isu diperkatakan melalui Tun semuanya kelihatan simple dan mudah difahami. Inilah kelebihan dan keistimewaan yang pada negarawan ini.

Kini Tun pula menjadi pengkritik nombor wahid terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Najib Razak. Kritikan beliau yang berterusan tanpa henti terhadap kerajaan seolah-olah beliau ada lah parti pembangkang dan bukannya Pakatan Rakyat.

Namun sikap dan pendiriannya ini boleh difahami kerana beliau adalah seorang yang berterus terang dan tegas dalam mempertahankan setiap pendiriannya. Dia akan menyatakannya pada sesiapa tanpa mengira dan memilih bulu.

Hingga sekarang pihak pembangkang pun ikut tumpang sekaki bersama Tun menyerang kepimpinan Najib Razak dengan memetik dan menerbitkan segala kenyataannya di dalam penerbitan mereka sebagai tanda sokongan di atas semua kenyataannya itu.

Isu-isu seperti 1MDB, TPPA, GST dan sebagainya; pandangan Tun adalah selari dengan pendirian pembangkang. Ini tidak bermakna Tun menyebelahi parti pembangkang dalam memperkatakan isu-isu tersebut.

Tetapi ia lebih memperlihatkan sikap tegasnya dalam memperkatakan sesuatu tanpa rasa segan dan takut. Walau pun sikapnya itu tidak menyenangkan parti yang ia menjadi ahlinya dan kerajaan namun ia tidak menghalangnya dari menyatakan pendiriannya.

Tun dikenali sebagai seorang yang berterus terang dan bersifat " direct to the point" dalam apa sahaja isu baik ekonomi, kewangan, pentadbiran dan sebagainya. Dia akan menyatakannya tanpa berselindung. Ertinya, Tun akan mengatakan sesuatu itu dari hati nuraninya.

Kini apa sahaja isu kritikan Tun terhadap Najib akan disambut baik oleh parti pembangkang, PKR, DAP dan PAS.

Namun persoalannya; apakah sikap dan pendirian Tun terhadap Anwar Ibrahim boleh diterima ketiga parti itu ? Seperti maklum sikap dan pendirian Tun terhadap Anwar tetap konsisten dan tidak berubah sejak dia memecat Timbalannya itu pada 1998 lagi.

Seperti kata Tun semasa dia memecat Anwar dari parti dan kerajaan dahulu bahawa ramai yang sukar mempercayai segala pertuduhan terhadap Anwar. Namun seperti kata Tun, ia perlu mengambil masa dan lama kelamaan orang boleh menerima kenyataan apa yang berlaku pada Anwar dan ia bukan konspirasi !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan