Jumaat, 19 Oktober 2012

Dr. Mahathir pecat Anwar adalah betul

Keputusan Hakim mengesahkan

APAKAH tindakan Dr. Mahathir memecat Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1999 adalah satu kesilapan ? Dan adakah ia menjadi punca orang melayu berpecah ?

Bagi mereka yang mengikuti perkembangan politik Umno sekitar 1990an pasti dapat membuat satu rumusan. Semasa menjadi Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah mempersiapkan bahawa Anwar adalah penggantinya. Rancangan ini hampir menjadi realiti sehinggalah ke saat terakhir Dr. Mahathir mengambil cuti panjang dengan Anwar menjadi pemangkunya.

Namun Allah lebih berkuasa menentukan segalanya. Semasa Anwar memangku jawatan Perdana Menteri semua rahsia peribadinya telah terbongkar. Pada peringkat awal Dr. Mahathir menolak segala tuduhan dan cerita mengenai pemangkunya yang bakal mengambilalih menerajui negara. Tetapi seperti kata pepatah, tiada angin pokok tidak akan bergoyang.

Selepas siasatan polis dibuat, Dr. Mahathir telah berpuas hati dengan segala maklumat yang diterima. Justeru beliau mengambil keputusan di saat terakhir bahawa Anwar Ibrahim tidak layak dan tidak sesuai menggantikannya sebagai PM.

Dengan itu Anwar dipecat dari parti dan kerajaan. Jawatan TPM dipecat adalah dari kuasa PM yang tidak boleh dipertikaikan. Itu adalah hak PM. Manakala Anwar dipecat dari Umno adalah hasil konsensus dan keputusan majoriti Ahli Majlis Tertinggi parti setelah Anwar diberi peluang membela diri.

Oleh itu cakap-cakap pemecatan Anwar menjadi punca orang melayu berpecah dan Mahathir dipersalahkan adalah tidak benar. Hakikatnya keputusan itu adalah tepat bagi menyelamatkan negara ini dipimpin oleh seorang yang diragui karekternya.

Dan ini diperkukuhkan lagi dengan keputusan mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama enam tahun terhadap Anwar di atas kesalahan salah guna kuasa (rasuah). Dalam kes liwat pula membabitkan Azizan Abu Bakar, Hakim memutuskan membebaskannya di atas alasan bukti tidak mencukupi bagi mensabitkan tertuduh. Namun dalam hujah bertulisnya, Hakim telah berhujah bahawa insiden liwat ada berlaku. (Sila rujuk keputusan bertulis hakim).

Dalam kes liwat 2 melibatkan Mohd Saiful, mahkamah juga mengambil keputusan membebaskan Anwar kerana mahkamah tidak dapat mensabitkan kesalahan terhadap tertuduh ekoran kekurangan bukti sokongan. Seperti dalam kes liwat satu, mahkamah mendapati dan menerima kejadian liwat ke atas Saiful ada berlaku. Bagaimanapun, mahkamah perlu berhati-hati dalam menjatuhkan hukuman.

Dari keputusan para hakim dari dua kes liwat itu jelas gambaran sebenar kes yang menyelubungi Anwar. Kini kes liwat 2 masih dalam proses rayuan dari Peguam Negara.

Maka soalannya; apakah tindakan Dr. Mahathir memecat Anwar itu salah ? Lu..pikirla sendiri... 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan