Isnin, 8 Oktober 2012

Bela nasib melayu

Ibrahim lebih konsisten dari Anwar

DI PARLIMEN dia digelar sebagai katak kerana sering bertukar parti. Namun apa gelaran sekali pun, Datuk Ibrahim Ali tetap bersuara lantang dalam memperjuangkan apa yang diyakininya.

Bermula sebagai ahli PAS semasa era Datuk Asri Muda kemudian menyertai Berjasa, parti yang diasaskan bekas MB Kelantan, Datuk Hj.Mohamad Nasir yang dipecat oleh parti PAS ekoran krisis politik di Kelantan tahun 70an.

Selepas Berjasa terkubur dan mati tanpa batu nisan, Ibrahim menyertai Umno. Dalam Umno dia telah menjadi pengikut Tengku Razaleigh Hamzah yang setia. Bila Ku Li tewas dengan Dr. Mahathir dalam pertandingan jawatan Presiden Umno, dia turut bersama Ku Li menubuhkan parti tidak cukup angka iaitu Semangat 46.

Bila 46 dibubar dia bersama Ku Li kembali menyertai Umno. Duduk dalam Umno tidak lama kemudian dia dipecat kerana sikapnya yang tidak dapat menerima keputusan parti mengenai kedudukannya di Bahagian Pasir Mas. Justeru itu dia isytihar dan bertanding sebagai calon Bebas.

Oleh kerana PAS mahu memperalatkan Ibrahim Ali bagi melawan Umno, maka dia diberi kebenaran menggunakan tiket PAS dalam PRU 12. Dia menang di Pasir Mas. Lantaran niat PAS itu tidak ikhlas maka kini Ibrahim telah menjadi musuh nombor wahid parti itu.

Begitulah rentetan politik Ibrahim Ali sejak tahun 70an. Dia cuba kembali lagi pada Umno, namun ramai ahli menolak hasratnya itu. Maka itulah tertubuhnya Perkasa dengan beliau sebagai Presiden.

Sekiranya Karpal Singh melabelnya sebagai katak, memang ada kebenarannya. Namun satu hakikat yang perlu diakui oleh kawan dan lawannya ialah beliau adalah seorang ahli politik yang bersih dari segala skandal.
Tidak pernah terdengar dia gatal dengan isteri orang atau gadis sunti. Jauh sekali terlibat dengan LGBT yang begitu digeruni kini.

Tetapi hakikat yang paling atas dari segalanya ialah Ibrahim Ali adalah seorang yang amat konsisten dalam isu melibatkan kepentingan orang melayu dan Raja. Malah di satu segi dia lebih baik dan lebih konsisten dari calon Perdana Menteri, Anwar Ibrahim.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan