Rabu, 24 Oktober 2012

Anwar kena salahkan dirinya sendiri

Setelah gagal menggantikan Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri

DATUK Seri Anwar Ibrahim menyalahkan semua orang setelah dia gagal menjadi Perdana Menteri(PM). Dia menuduh ada konspirasi di kalangan pemimpin Umno untuk menjatuhkannya.

Kekecewaannya tidak dapat disembunyikan selepas dia dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan ahli Umno. Bagaimana dia tidak kecewa pada satu ketika ibarat berlari dalam 100 meter, dia hanya berada beberapa meter sahaja ke garisan penamat. Namun dia rebah dan tersungkur dalam keadaan kerusi PM hampir berada dalam genggamannya.

Impiannya hancur musnah setelah dia satu-satunya calon paling jelas akan menggantikan Dr. Mahathir Mohamad sebagai PM dan Presiden Umno. Semua orang menerimanya dan tidak mempertikaikan ketokohannya.

Tetapi satu hakikat yang tidak pernah di akuinya ialah semua yang berlaku adalah takdir dari Allah yang menentukan. Manusia hanya boleh merancang. Dia perlu menerima ketentuan dengan apa yang menimpa ke atas dirinya. Barangkali, tidak ada rezeki untuknya menjadi PM.

Lagi pun dia perlu menyalahkan dirinya sendiri di atas segala tindakannya semasa dia begitu berkuasa. Mungkin semua ini adalah kifarat Tuhan ke atasnya. Banyak pemimpin Umno di peringkat Bahagian dicantas jika tidak menyebelahinya. Di sini dia banyak menggunakan kuasanya sebagai Menteri Kewangan. Apakah Anwar boleh nafikan yang dia juga terlibat dengan politik wang ?

Mangsa politiknya yang paling jelas ialah Allahyarham Tun Ghafar Baba. Tun Ghafar menjadi mangsa Anwar yang menikamnya dari belakang. Semasa Tun Ghafar menjadi TPM dan Timbalan Presiden Umno, Anwar telah berkali-kali secara umum dan terbuka bahawa dia tidak akan menentang Tun Ghafar. Tetapi dalam diam dia bergerak secara senyap bagi menjatuhkan orang tua dalam Umno itu.

Di situ jelas dia seorang yang tidak boleh dipegang pada percakapannya. Di depan cakap lain dan di belakang cakap lain. Seperti orang bertarung, memukul secara curi pihak lawannya dan menikam dari belakang.

Semasa dia Menteri Kewangan ada tuduhan yang mengatakan dia ada menerima duit dari tauke judi sebanyak RM 250 ribu. Hingga kini tuduhan itu tidak dinafikan dan dibersihkan ke atas dirinya. Si penuduh telah mencabar Anwar bersumpah secara berdepan dengannya bagi membuktikan kebenaran tuduhan itu. Seperti biasa tidak ada respon dari Anwar dan dia terus membisu.

Ini adalah sebahagian kecil kemungkaran yang dilakukan Anwar semasa dia begitu berkuasa. Ada banyak lagi. Jadi dia tidak perlu kecewa sangat bila dia tersungkur dan gagal menjadi PM ke 5 selepas Dr. Mahathir.

Dia tidak perlu menyalahkan orang melainkan diri dia sendiri apa yang menimpa dirinya. Dia dipenjara dan dipukul - semua itu adalah balasan apa yang dilakukannya. Kini dia mahu terus menjadi PM dengan apa cara sekali pun, hatta dia perlu berbohong.

Anwar tidak perlu risau sekiranya dia jujur dan benar, Allah akan makbulkan impiannya itu. Orang yang benar akan menempah kejayaan. Namun jika dia gagal kali ini dalam PRU 13 nanti dia perlu menunaikan janjinya akan bersara dan kembali semula mengajar.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan