Rabu, 5 September 2012

Anwar Ibrahim dalam berbagai wajah

RAKYAT negara ini perlu berhati-hati dengan pemimpin yang begitu bernafsu untuk menjadi Perdana Menteri. Dia akan lakukan apa sahaja asalkan cita-citanya tercapai.

Apakah akan jadi pada negara dan rakyatnya bukan menjadi perhitungan utama. Yang penting kuasa.

Seluruh rakyat perlu menilai dan mempertimbangkan tokoh ini yang begitu petah bercakap dan boleh menjelma dalam berbagai rupa.

Dia mampu berkhutbah dan bertazkirah di dalam masjid pada satu masa dan pada masa yang lain pula dia boleh menari tanpa segan silu.

Ada ketika dia muncul sebagai seorang "Islamis", kemudian boleh bertukar menjadi nasionalis dan liberalis mengikut keperluan politiknya.

Anwar Ibrahim adalah politikus yang pernah digelar sebagai pelakon terbaik dan layak menerima hadiah Oscar seperti di Hollywood.

Apakah ini calon yang akan mengemudi Malaysia menjadi sebuah negara yang berjaya ? Bukti jelas sepanjang dia berada dalam kerajaan dan Umno; apakah sumbangan dan jasanya ? Tidak ada. Cuma dia mengaku projek Universiti Islam, Bank Islam dan sebagainya adalah datang darinya. Sedangkan hakikat sebenar semua itu adalah dari ilham dan usaha Tun Dr. Mahathir Mohamad. Anwar cuma tumpang sekaki.

Semasa menjadi Menteri Kewangan dalam menghadapi krisis kewangan di Asia pada 1997-98, dialah orang yang paling ghairah mengambil resipi IMF sebagai jalan penyelesaian. Sebagai Menteri Kewangan ketika itu caranya mengendalikan ekonomi negara keadaan menjadi bertambah teruk.

Orang yang menyelamatkan negara dari jatuh ke tangan IMF dan memulihkan ekonomi negara adalah Dr. Mahathir bukan Anwar. Anwar hanya bijak berteori dan retorik. Mahathir telah buktikan dia adalah pemimpin yang realis dan praktikal.

Kini Najib Razak adalah warisan dan anak didik Dr. Mahathir dan akan meneruskan agenda bangsa dan negara. Najib lebih layak menjadi pemimpin negara ini berbanding Anwar.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan