Selasa, 25 September 2012

Anwar naik jet

DI NEGARA ini selain dari Yang Di Pertuan Agong, VIP yang layak menggunakan jet kerajaan adalah Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Lain-lain kenamaan akan menaiki pesawat biasa.

 Bila pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dilaporkan menaiki jet ke Sabah baru-baru ini ianya telah menjadi satu isu besar. Isunya sama ada jet itu dipinjam atau disewa ?

Sewa atau pinjam tidak banyak bezanya. Apa yang perlu diingat ialah lebih kurang 13 tahun dahulu Anwar semasa menjadi TPM telah pun menggunakan kemudahan jet untuk bergerak ke seluruh negara dalam menjalankan tugasnya.

Dia yang begitu ghairah mahu menjadi PM setelah begitu hampir untuk menggantikan Dr. Mahathir telah tersungkur hampir digarisan penamat akibat kes salah guna kuasa dan liwat. Pengalaman menaiki jet tentu menyeronokkan sepanjang menjadi TPM. Barangkali, inilah kali pertama merasai keselesaan dan kemewahan jet setelah hampir 13 tahun berada di luar kerajaan.

Kalau tidak silap, setelah dia dipecat, Anwar buat bising seluruh negara menuduh Dr. Mahathir membazirkan wang rakyat dengan membeli sebuah jet baru bagi kegunaan rasmi negara. Namun Dr. Mahathir menjawab pembelian itu perlu bagi menggantikan jet yang sudah lama dan memastikan ia selamat. Yang pentingnya ia bukan untuk kepentingan peribadi tetapi bagi urusan rasmi kerajaan.

Tetapi Anwar seperti biasa hanya pandai mencari salah orang lain dan dia akan melakukan perkara yang sama. Sekiranya dia berjaya menjadi PM; apakah dia tidak akan menggunakan jet yang dibeli Dr. Mahathir itu ? Atau dia lebih rela sebagai pemimpin berjiwa rakyat menaiki jet yang disewa atau dipinjamkan oleh orang-orang tertentu yang mempunyai kepentingan ?

Seperti juga dengan puak-puak PAS yang satu masa dulu mahu lelong Putrajaya jika dapat memerintah negara ini. Tetapi kini siang malam duk angan-angan dan mimpi akan mendiami Putrajaya.

Pendek kata puak-puak pembangkang ini memang karut. Sebelum berkuasa mereka akan berjanji apa sahaja untuk mendapatkan undi. Sama ada janji itu mampu ditunaikan atau tidak - bukan menjadi prioriti. Yang pertama; menang pilihanraya dan berkuasa.

Rakyat perlu bijak memilih kerajaan yang mampu dan terbukti kebolehannya dalam mentadbir urus negara dengan cekap dan berkesan. Bukannya yang bercakap kontradik di atas isu yang sama pada masa lepas dan hari ini.
  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan