Isnin, 10 September 2012

PAS akan terus dihantui Nasharudin

PARA pemimpin dan penyokong Pas mengira keputusan Majlis Syura Ulama tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Nasarudin Mat Isa telah mengecewakan Umno.

Mereka beranggapan Umno akan gembira jika Nasha dipecat atau dikenakan sebarang tindakan yang boleh membawa perpecahan dalam parti Pas.

Sebenarnya, persepsi ini adalah tidak benar dan meleset. Nasha adalah ahli Pas. Apa yang berlaku terhadap dirinya tidak ada kena mengena dan memberi kesan pada Umno.

Cuma Pas sendiri berada di dalam dilema dalam isu Nasha yang telah menyarankan agar Pas mengkaji semula kedudukannya dalam Pakatan Rakyat dan hubungannya dengan DAP. Parti itu tidak berani mengambil tindakan kerana bimbang ia boleh membawa masalah pada parti lebih-lebih lagi PRU 13 sudah hampir.

Namun apa pun keputusan parti terhadap Nasha; bekas Timbalan Presiden itu tetap akan menjadi seperti pisau mata dua belah atau duri dalam daging pada parti itu. Apakah jaminan Nasha tidak akan bersuara secara lantang dan memberi pandangan berbeza dari pucuk pimpinan parti pada masa depan ?

Apa yang jelas Nasha mendapat sokongan kuat dari golongan ulama parti dan tidak disukai oleh golongan Anwarinas seperti Dr. Zulkifli Ahmad, Khalid Samad dan lain-lain. Dan Nasha bersikap lebih terbuka dan pragmatik dalam menjalin hubungan dengan para pemimpin Umno. Dia bersikap positif dalam mewujudkan perpaduan antara dua parti melayu terbesar di negara ini.

Tidak seperti Nik Aziz Nik Mat dan para pemimpin muda pro Anwar Ibrahim yang lebih bersifat dendam dan jumud dalam konteks membina perpaduan dan kesatuan umat Islam di negara ini.

Bagi Umno keputusan Pas terhadap Nasha sudah tentu akan memberi tanda positif dan harapan pada kerajaan kerana ia tahu Nasha akan terus memainkan peranan dan memberi sumbangan di dalam Pas agar cita-cita kerajaan perpaduan yang ditimbulkan pada 2010 akan menjadi kenyataan.

Nasha bukanlah seorang pengecut sebagaimana telah beliau buktikan dengan beraninya menyanggah Pengerusi DAP, Karpal Singh dalam isu hukum hudud. Sedangkan para pemimpin Pas lain sering berdiam diri bila sahaja pemimpin DAP itu menentang setiap kali Pas bersuara mengenai hukum itu.

Bagi Umno ia lebih suka Nasha terus berada dalam Pas. Kini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyidin Yassin mempunyai hubungan yang baik dengan Nasha dan mereka boleh bertemu bila-bila masa.

Apa yang Pas nak buat sekiranya Nasha terus lantang bersuara ? Saya percaya dia akan terus konsisten dalam isu berkaitan kepentingan melayu dan Islam, lebih-lebih lagi hubungan dengan parti cauvinis DAP.





   



Tiada ulasan:

Catat Ulasan