Rabu, 8 Februari 2012

Syria tidak sama dengan Libya

KEDUDUKAN negara Syria tidak sama dengan Libya; di mana Pakatan NATO telah berjaya melakukan serangan udara bagi melumpuhkan tentera yang setia pada Muammar Gaddafi.

Dengan bantuan dan serangan udara itulah membantu pihak pemberontak menggulingkan rejim Gaddafi dan tentera yang setia padanya.

Libya yang meliputi banyak dan luas kawasan berpadang pasir serta jumlah penduduk yang kecil berbanding keluasan wilayahnya.

Tidak begitu dengan Syria; mempunyai penduduk yang padat dan tidak berpadang pasir. Ini tentunya menyukarkan pihak tentera NATO melakukan serangan seperti mana mereka lakukan di Libya. Sekiranya serangan udara dilakukan terhadap Damsyik, banyak nyawa orang awam akan terkorban.

Inilah beberapa faktor yang menjadi pertimbangan pihak NATO dalam menentukan sama ada serangan
udara akan menjadi pilihan dalam menjatuhkan kerajaan Bashar Al Assad.

Satu lagi cara ialah dengan memberi segala bantuan pada puak penentang dan menjadikannya barisan yang kuat dalam usaha mengalahkan tentera yang setia pada kerajaan. Kini pun telah banyak tentera kerajaan yang telah berpaling tadah menyertai orang awam menuntut Bashar meletakkan jawatan.

Bagi Bashar beliau telah pergi terlalu jauh dan tidak mungkin menoleh ke belakang lagi. Jika beliau tewas maka nasibnya akan dihitung di mahkamah antarabangsa di atas tuduhan jenayah yang dilakukan terhadap rakyatnya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan