Rabu, 15 Februari 2012

Rakyat Bahrain bangkit lagi

PENUNJUK perasaan kembali berarak di bandar Manama, Bahrain menggesa diadakan perubahan terhadap kerajaan Al Khalifa.

Setahun lalu demonstrasi rakyat berjaya dipatahkan kerajaan dengan bantuan tentera dari Arab Saudi dan UAE.

Bahrain yang dipimpin pemerintah bermazhab Sunnah sedangkan majoriti penduduknya adalah Syiah.

Sebahagian besar rakyat dari golongan Syiah tidak berpuas hati di atas layanan kerajaan terhadap keperluan dan tuntutan mereka. Mereka berjuang melalui parti Al Wefaq dalam memperjuangkan nasib golongan mereka.

Suasana di Bahrain menular dari apa yang telah berlaku di Tunisia, Mesir, Libya dan Syria. Dunia kini sedang memerhati sikap Amerika dan sekutunya dalam menangani kemelut kebangkitan rakyat di negara-negara Arab.

Bahrain merupakan sekutu Amerika paling penting dan strategik di Timur Tengah. Dengan bantuan berpuluh juta dollar dan menempatkan pangkalan ketenteraan di situ telah menimbulkan kebimbangan Amerika tentang masa depan Bahrain sebagai sekutunya.

Arab Saudi dan Qatar juga bimbang dengan pengaruh Iran yang kini cuba mengambil kesempatan melebarkan pengaruhnya. Suasana di Bahrain akan menguji sikap Amerika yang begitu vokal dalam menghadapi isu di Syria.

Apakah Amerika akan bersikap "double standard" dalam menghadapi kebangkitan rakyat di Bahrain ?
Apa yang pasti Amerika, Arab Saudi dan Qatar akan berusaha mengekalkan kerajaan Al Khalifa dari tumbang dan diambilalih oleh kerajaan yang pro Iran.

Mereka pasti akan menghalang Iran dari bertapak dan meluaskan pengaruhnya yang kini menjadi ancaman utama pada rejim Israel.

Syria dan Bahrain kini menghadapi masalah yang sama. PBB dan seluruh anggotanya bersepakat mengambil tindakan terhadap Syria. Tetapi apakah mereka akan bertindak sama terhadap Bahrain ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan