Khamis, 5 Oktober 2017

Menulis Tanpa " By Line "

SETIAP penulis muda atau penulis yang baru belajar menulis akan merasai kepuasan bila hasil penulisannya itu diterbitkan pihak akhbar atau majalah.

Biar pun kadangkala hasil penulisannya yang diterbitkan itu tidak mendapat bayaran namun berasa puas apabila namanya terpampang disamping hasil karyanya.

Dengan nama tercetak dalam akhbar dan majalah yang disebut sebagai " By line" akan dianggap satu kejayaan dan kepuasan bagi seseorang penulis.

Ada juga kadang-kadang berlaku sesebuah hasil penulisan yang diterbitkan itu tidak disertakan nama penulisnya.  Ertinya, hasil penulisan itu diterbitkan tanpa nama si penulisnya.

Tidak pasti kes seperti ini berlaku dengan sengaja atau pihak pengarang tidak menyiarkan nama si penulis di atas sebab-sebab tertentu.

Saya sendiri ada mengalami pengalaman seperti ini.  Antara rencana-rencana yang saya kirim pada pihak akhbar ada dua atau tiga rencana yang diterbitkan itu tidak memaparkan atau memberikan "by line" nama saya sebagai penulisnya.

Sebagai penulis yang baru belajar mengirim rencana pada pihak akhbar sudah tentu berasa kecewa bila melihat hasil penulisan diterbitkan tanpa disertakan nama.

Bila ia berlaku pada diri saya,  saya sungguh kecewa.  Marah pun ada. Hehehe...

Namun perasaan itu tidak berpanjangan kerana saya melihat dari sudut positif. Saya kira pada ketika itu bila hasil penulisan berjaya diterbitkan maka ia adalah satu kejayaan dan pengiktirafan. Justeru itu saya gandakan lagi usaha saya agar terus menulis tanpa rasa bosan dan jemu.

Dibawah ini adalah keratan akhbar rencana saya yang diterbitkan tanpa "by line" itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan