Khamis, 12 Oktober 2017

Kassim Ahmad

Kassim Ahmad telah pun meninggal dunia dalam usia 84 tahun.

Seorang tokoh pemikir, ahli akademik,  intelektual, penyair dan pengarang yang disegani.

Allahyarham dikenali umum sebagai tokoh anti hadis melalui bukunya yang diharamkan - Hadis Satu Penilaian Semula.

Saya baca buku tersebut bagi memahami apa isi kandungan buku itu dan pemikirannya.

Saya bukan pentaksub Kassim Ahmad dan pengikutnya.  Tetapi mengkagumi keberaniannya dalam mempertahankan apa yang diyakininya secara rasional dan ilmiah. Hujah balas dengan hujah.

Saya tidak mengenali dirinya apa lagi pernah bertemu. Namun saya mengikuti perkembangan dan hasil karya buku-bukunya.

Dan paling saya tidak akan lupa dan kekal dalam kenangan adalah suratnya yang terbit dalam akhbar Berita Harian, 1985, menegur pandangan dalam satu rencana saya yang menyentuh peribadinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan