Ahad, 12 April 2015

Kritikan Dr M tidak gugat Najib

NEGARAWAN TUN DR MAHATHIR MOHAMAD kini menjadi pengkritik nombor wahid Datuk Seri Najib Razak selaku Perdana Menteri merangkap Presiden Umno. Serangan Dr M tidak kendur malah semakin bertali arus. Secara berterus terang beliau mahu Najib berundur sekiranya mahu melihat Umno dan BN terus berkuasa di Putrajaya selepas PRU 14.

Dr M telah menyentuh hampir semua isu utama yang menjadi persoalan dan perhatian semua pihak dan lapisan masyarakat. Isu-isu tersebut;

 
Dr Mahathir
                                   a- 1MDB
                                   b- Kes Altantuya
                                   c- GST
                                   d- Hudud
                                   e- isu-isu lain berkaitan dengan kepimpinan
                                       Najib sebagai PM
Bagi Dr M, semua isu-isu tersebut tidak diberi jawaban dan penjelasan yang boleh memuaskan semua pihak terutama rakyat bawahan. Dalam keadaan tertentu ia kelihatan tidak ada jawaban langsung terhadap semua persoalan yang ditimbulkan.

Pun begitu kedudukan Najib sebagai PM dan Presiden Umno tidak tergugat malah terus dipertahankan sebahagian besar para pemimpin dan ahli parti.

Semua isu-isu yang dibangkitkan kelihatan belum cukup kuat bagi mendorong dan menekan agar Najib segera berundur dari tampuk kekuasaan. Kerana isu-isu tersebut boleh dianggap masih dalam "kawalan" Umno dan kerajaan.

Tetapi bagaimana sekiranya andaian Dr M melepaskan bom atom mengatakan bahawa kes liwat Anwar Ibrahim adalah satu konspirasi politik ??

Semua maklum sehingga kini Dr M tetap konsisten dan tidak berganjak dengan keyakinannya bahawa Anwar tetap bersalah.

Namun apa kata andainya Dr M melepaskan ibu segala peluru yang mampu menggugat kedudukan Najib ? Ini hanya andaian kerana Dr M telah menegaskan beliau tidak bermusuh dengan Umno tetapi hanya mengkritik pimpinannya sahaja.

Isu-isu seperti 1MDB, Altantuya dsbnya kelihatan belum ampuh dan berkesan buat Najib berundur. Kenapa Dr M tidak timbulkan kes Anwar sebagaimana beliau timbulkan kes Sirul yang kononnya teraniaya ?

Dr M adalah seorang yang berterus terang tanpa selindung dan bersikap "direct to the point" dalam isu apa sahaja. Beliau tidak gemar bersembunyi di sebalik belukar.

Kenapa beliau tidak kaitkan sama kes Anwar ??

Kes liwat I adalah semasa pemerintahannya. Kes liwat II adalah masa Najib !
                        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan